Sökning: "demokrati i skolan grundskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden demokrati i skolan grundskolan.
21. Ett klassperspektiv på skolmatematiken och dess läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : En rad rapporter från Skolverket ger vid handen att klasstillhörighet har betydelse för hur väl barn lyckas i skolan. Barn till lågutbildade lyckas sämre i skolan än barn till högutbildade, och skillnaderna är särskilt stora för ämnet matematik. Matematikundervisningen formas i stor utsträckning av dess läroböcker. LÄS MER
22. Hållbar utveckling-Naturvetenskaplig kunskap eller demokratisk kompetens
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Hållbar utveckling behandlas i det här arbetet utifrån ett undervisnings perspektiv. Hur och vad ska man undervisa om för att främja hållbar utveckling? Naturvetenskapliga kunskaper räcker inte för att få en hållbar samhällsutveckling. LÄS MER
23. Vem är det som kör egentligen?
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Studien har fenomenografi som analysmetod och undersöker fyra lärares uppfattningar och attityder av barn och elevers inflytande i förskolan och grundskolan, hur lärarna uppfattar demokrati samt vilka attityder de har av de texter som finns i styrdokumenten. Syftet är att väcka tankar kring det egna förhållningssättet, ge större insikt för samhällets betydelse i dessa frågor samt visa på hur viktigt barn och elevers inflytande är både i och utanför skolan. LÄS MER
24. Kritiskt tänkande
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Läroplanen för grundskolan och förskoleklassen menar att det är viktigt att eleverna förhåller sig kritisk till fakta och lär sig inse att olika val medför konsekvenser. Gunilla Svingby anser att kritiskt tänkande bör genomsyra all undervisning i skolan vilket författarna i detta arbete håller med om. LÄS MER
25. Skolans värdegrund-en paradox? : en kritisk diskursanalys av programmen SET och Steg Vis
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Dagens svenska samhälle har förändrats från att ha varit av kollektivistiskt karaktär till att bli mer individualistiskt där fokus numera ligger på individen och hans/hennes fria val. Frågan är hur detta individualistiska tänkande kan förenas med lagen om alla barns och elevers rätt till lika behandling oavsett, kön, etnicitet, sexualitet, religion/trosuppfattning och funktionshinder? Denna uppsats är en kritisk diskursanalys av programmen SET och Steg Vis, vilka är program som i grundskolan används för att främja socialt och emotionellt lärande hos elever för att i förlängningen motverka våld och diskriminering. LÄS MER