Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Svenskämnets uppdrag : En studie om hur lärare i ämnet svenska förenar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sawab Abidi; [2021]
    Nyckelord :Kunskapsuppdraget; demokratiuppdraget; svenskämnet; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar de två uppdrag som den svenska skolan idag vilar på, nämligendemokrati- och kunskapsuppdraget. I min studie ställer jag dessa två uppdrag i relation tillsvenskämnet. LÄS MER

  2. 2. Grundskolans svenskämne : En systematisk litteraturstudie om svenskämnet som demokratiämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Ahlkvist; [2020]
    Nyckelord :Swedish tuition; democracy; Svenskundervisning; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur demokratiundervisningen i svenskämnet beskrivs i aktuell forskning. Studien har genomförts som en systematisk litteraturstudie där studiens två forskningsfrågor har haft huvudrollen, nämligen frågan om vilken roll demokratiundervisning har i svenskämnet och frågan om hur lärare och elever ser på demokratiuppgiften. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på skolans värdegrundsuppdrag i grundskolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Lejdemark; Nina Persson; Therese Vuolle; [2020]
    Nyckelord :ekologisk modell; intervjuer; KASAM; lärare; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Ökade kunskapskrav i skolan har gjort att psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga. I Lgr 11 och Lsär 11 har kraven på de enskilda eleverna ökat vilket medfört att många blivit stressade och mår dåligt i skolan. LÄS MER

  4. 4. Betyg i grundsärskolan : normalisering eller stigmatisering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Svensson; Sandra Grengby; [2019]
    Nyckelord :Betyg; demokrati; grundsärskola; normalisering; stigmatisering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien utreder syftet med betyg i grundsärskolan, samt huruvida betygsättningen i sig eventuellt leder till ökad stigmatisering för elever i grundsärskolan. Bakgrunden beskriver bland annat grundsärskolan som skolform samt syftet med betyg. Därefter följer teoridelen som tar avstamp i Goffmans teorier om stigmatisering. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för demokratiuppdraget i grundskolan : en kvalitativ studie av rektorers uppfattning om värdegrund- och demokratiuppdraget

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ellinore Månsson; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; värdegrund; profession; kunskap rektor; subjekt;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats som har för syfte att lyfta fram rektorernas förutsättningar för att skapa och upprätthålla skolans värdegrund och demokratiuppdrag. Arbetet diskuterar och problematiserar forskning som ligger till grund för den demokrati och kunskap som synliggörs i skolan. LÄS MER