Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Polen - en konsoliderad demokrati? : En fallstudie ur Linz och Stepans teori om fem interaktiva arenor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Adina Persson Kehler; [2021]
    Nyckelord :demokrati; demokratisering; konsolidering; transition; PiS; Polen; Europeiska Unionen;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to use Linz and Stepan’s theory on their five interactive arenas (Civil Society, Political Society, Rule of Law, State Bureaucracy and Economic Society) of a consolidated democracy, to examine whether the Republic of Poland can be considered a consolidated democracy. I will base my research on facts from the year 2015 to 2021, since I want to see how the political changes that have been implemented since the party Law of Justice (PiS) entered into government, and how that has affected Poland as a consolidated democracy. LÄS MER

  2. 2. Den demokratiska skolan i teori och praktik : Styrdokumentens formuleringar och gymnasielärares inställning till att fostra demokratiska medborgare

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Linus P Wissel; [2019]
    Nyckelord :Demokrati; demokratisk teori; skolans dubbla uppdrag; elevinflytande; klassråd;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the Swedish curriculum’s and high school teacher’s views on educating democratic citizens. More than any other country Swedish schools puts value in students’ rights to influence their own education and everyday life in school, an aim portrayed in the curriculum and a heavy amount of research on the subject. LÄS MER

  3. 3. "...kvinnors familjesituationer gör det svårare för dem än för män att kombinera den politiska karriären med familjeliv och äktenskap." Ett genusvetenskapligt metaperspektiv på två rapporter i demokratiutredningen 2014.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Theresa Härsjö; [2016-04-05]
    Nyckelord :demokrati; demokratiutredningen 2014; statsvetenskap politisk teori; genusvetenskap; feministisk teori; diskursanalys; representativitet; representativ demokrati; konstruktion av kön och grupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar formuleras utifrån demokratiutredningen 2014 som har i uppdrag att på olika sätt utreda hur den representativa demokratin ska utvecklas i nationell och lokal kontext i Sverige. Syftet med studien är att anlägga ett genusvetenskapligt metaperspektiv på två utvalda rapporter från den nya demokratiutredningen och genom en diskursanalys synliggör studien andra perspektiv, förståelser och dilemman av formulerade vetenskapliga problem som främst utgår från statsvetenskaplig och politisk teoretisk diskurs. LÄS MER

  4. 4. Ryssland: en fallstudier av Rysslands demokratiska ansatser

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Van Dam; Hans Gunnerdal; [2009]
    Nyckelord :Transitionsland; Statsvetenskap; Ryssland; Demokrati; Sovjetunionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att söka efter orsaker till varför Ryssland inte är mer demokratiserat. Slutsatserna är att Ryssland är idag ett icke fritt land som endast på ytan är en demokrati med få likheter med demokratistater i Europa. Vi finner att aktörer har spelat avgörande roll i demokratiseringen. LÄS MER

  5. 5. Demokratins konsolidering i Ungern. Demokratisering i ljuset av fem överlappande arenor

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalia Seim; [2008]
    Nyckelord :demokrati; konsolidering; civilsamhälle; rättstat; politiskt samhälle; statsbyråkrati; ekonomiskt samhälle; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att mäta hur långt Ungern äntligen har framgått i demokratins konsolidering. Denna undersökning utgår ifrån liberalistiskt perspektiv och genomförts av en kvalitativ fallstudie av Ungern i teorikonsumerande sammanhang. LÄS MER