Sökning: "den inkluderande skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 326 uppsatser innehållade orden den inkluderande skolan.
16. Trestegsstödet - en garanti för tidiga stödinsatser : - En fallstudie i en svenskspråkig skola i Finland
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I den finska skolan används sedan 2011 trestegsstödet, som är en lagstadgad kompensatorisk stödmodell på tre nivåer. Trestegs Stödets huvudsakliga syfte är att erbjuda tidiga specialpedagogiska stödinsatser och att främja ett inkluderande förhållningssätt. LÄS MER
17. Problematisk skolfrånvaro bland barn med autism : Vårdnadshavares perspektiv på faktorer som kan påverka frånvaro och närvaro i den obligatoriska skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Långvarig skolfrånvaro bland barn med autism ökar för varje år. Den bristande skolgången kan leda till psykisk ohälsa och ekonomiska svårigheter både för individen och familjen. LÄS MER
18. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER
19. Specialpedagogers roll i grundskolor : En intervjustudie om arbetsuppgifter och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Denna studie utforskar arbetsklimatet och utmaningarna för specialpedagoger inom grundskolor. Kvalitativa intervjuer användes för att undersöka specialpedagogernas erfarenheter och utmaningar. Resultaten belyser olika aspekter av specialpedagogens roll, inklusive kartläggning, handledning, undervisning och skolledning. LÄS MER
20. Vem eller vad ska anpassas i skolan? : En jämförande textanalys av 188 extra anpassningarfrån två svenska skolor.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra med kunskap om extra anpassningar i grundskolan. Mer specifikt handlar syftet om vad som dokumenteras i extra anpassningar, synliggöra de åtgärder som finns samt vilket specialpedagogiskt perspektiv som gör sig gällande i elevdokumentationen. LÄS MER