Sökning: "didactics of geography"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden didactics of geography.
1. Havet är djupt : En studie om gymnasieelevers förståelse av havet
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografiSammanfattning : As climate changes are progressing so is the need for further knowledge surrounding them and their consequences. This includes the ocean’s role in the climate system. Previous studies indicate a general lack of research in students’ understanding of the ocean, which this thesis aims to fill a part of. LÄS MER
2. Namngeografisk undervisning i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie om hur lärares didaktiska val kommer till uttryck i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The aim of this study has been to investigate teachers´ teaching of name geography and based on this contribute with discussion that can develop the didactics of geography. The subject of geography has been debated in the discourse of the school for a long time. LÄS MER
3. Att arbeta med kontroversiella frågor i en mångkulturell kontext : En intervjustudie med högstadielärare i de samhällsorienterade ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Detta arbete syftar till att bidra med kunskap om undervisning i kontroversiella frågor på skolor med en hög andel elever med utländsk bakgrund. Mer precist syftar arbetet till att synliggöra hur och varför lärarna låter kontroversiella frågor utgöra en del av undervisningen samt hur lärarna beskriver sin roll i undervisningssituationen och varför de väljer att göra på så sätt. LÄS MER
4. Att undervisa i hållbar utveckling : Samarbeten, ämnesdidaktik och geografi
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers use collaboration, didactics and geography to teach sustainable development to upper secondary pupils in Swedish schools. A qualitative and interview method was chosen in order to catch the strategies amongst teachers and their perceptions in these matters. LÄS MER
5. Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar : och vi är den sista generationen som kan bekämpa dem
M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Klimatförändringarna är ett av samhällets största bekymmer och i hållbar utveckling finns svaren på lösningarna, om man väljer att följa dem. I framtiden behövs det innovativa människor som arbetar på lösningar för att komma på andra energikällor till de fossila bränslena. LÄS MER