Sökning: "didaktiskt designteoretiskt perspektiv"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden didaktiskt designteoretiskt perspektiv.

  1. 1. Pekplattan - en semiotisk resurs för flerspråkiga barns litteracitet och meningsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Antonia Fahlander; Vanya Georgieva; [2021]
    Nyckelord :didaktiskt designteoretiskt perspektiv; digitalisering; digitala verktyg; flerspråkighet; förskola; förskollärare; litteracitet; meningsskapande; pekplatta; semiotisk resurs;

    Sammanfattning : Digitaliseringen och vårt samhälle är under ständig förändring och utveckling. Exempelvis talas det fler språk än ett inom flertalet förskolor i Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”Have och has – hur är det nu man gör?” : En studie av tre instruktionsfilmer i metoden flippat klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Laura Salonurmi; [2020]
    Nyckelord :flippat klassrum; läromedel; filmanalys; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Användning av metoden flippat klassrum har ökat i skolvärlden. Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på hur tre olika undervisningsfilmer som nyttjas i samband med metoden flippat klassrum och som används inom engelskundervisningen vid det grammatiska momentet användning av have och hassvarar mot flippat klassrum som didaktisk metod. LÄS MER

  3. 3. Elevers kunskapsrepresentationer : En studie av gymnasieelevers gruppredovisningar 
ur ett didaktiskt designperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Birger Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Pedagogik; inlärning; kommunikation; semiotik; multimodalitet; didaktisk design; designperspektiv; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien belyser utifrån ett designteoretiskt perspektiv hur några gymnasieelever designar sin förståelse för ett kunskapsområde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien ställs frågor om hur eleverna väljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsområde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsområdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. LÄS MER