Sökning: "diskurs etnografi"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden diskurs etnografi.
1. “Lämpligt högljudd”: En etnografisk studie av unga vuxnas relation till facklig organisering och aktivitet
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologiSammanfattning : Sedan 1990-talet har det fackliga medlemsantalet i Sverige gradvis minskat, och detta särskilt bland ungdomar. Samma nedåtgående trend går inte att finna på arbetsgivarorganisationernas sida. LÄS MER
2. ”Hello everybody! Nu är det dags för engelska” : En etnografiskstudie om språkanvändning i engelskundervisningen
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att skönja vilka diskurser de deltagande lärarna utvecklat för vad som är det gångbara språket under engelsklektionerna i årskurs 2 och 3. För att svara på detta syfte har vi utvecklat två frågeställningar angående vilka situationer lärarna använder sig av de olika språken. LÄS MER
3. Olaga intrång : En etnologisk studie av hur hemlösa kroppar formas, bemöts och bebor samhällets rum
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hemlöshet som samhällsfenomen, utifrån berättelser från människor som själva har erfarenhet av ett liv i hemlöshet. Ett särskilt fokus riktas mot hur hemlösa kroppar skapas i relation till materialitet, sociala system och institutioner. LÄS MER
4. Bilder av platser : Diskursens och den visuella kulturens betydelse för platsens identitet
Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie handlar om hur platser beskrivs genom den berättande retoriken och den visuella kulturen. Detta gör jag genom att titta på specifika diskurser om platsers identitet och lägga dem intill andra diskurser med gemensamma nämnare och därigenom få fatt på det för givet tagna. LÄS MER
5. Fritid i fritidshem. En etnografisk studie kring beskrivningar av meningsfull fritid, fritidshemmets innehåll och meningserbjudande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Inledning: Fritidshem är en verksamhet som skall erbjuda barn meningsfull fritid och rekreation (Skollagen 2010:800) Vad detta kan vara och vem som definierar vad som är meningsfullt kan diskuteras. Pedagoger har stort inflytande över vad för pedagogisk verksamhet som skapas och fritidshemmets innehåll kan antingen planeras för barn som med barn beroende på hur man tolkar uppdraget i fritidshem och hur man ser på barn, barndom och pedagogik. LÄS MER