Sökning: "e-handel design"

Visar resultat 16 - 20 av 188 uppsatser innehållade orden e-handel design.

  1. 16. Breaking the Time Preference : A study of home delivery

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Gustav Alvinsson; [2022]
    Nyckelord :Time preference; last-mile delivery; consumer preference; Tidspreferens; last-mile delivery; frakt; fraktpreferens; konsumentpreferenser;

    Sammanfattning : Bakgrund. E-handel ökar ständigt, och med det även frakt av ehandelsvaror. Frakten som skrivs om i den här studien syftar till den frakt som sker mellan en återförsäljare och en slutkonsument. Denna är i texten kallad last-mile delivery. LÄS MER

  2. 17. Vad är det egentligen som gömmer sig i mörkret? : En studie om i vilken grad äldre internetanvändare kan identifiera dark patterns på e-handelsplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Stoica; Alexandra Johansson; Lina Linder; [2022]
    Nyckelord :Dark patterns; e-handel; äldre internetanvändare; vilseledande design; UX; HCI;

    Sammanfattning : This study examines the extent of which older internet users can identify dark patterns in e-commerce sites. The purpose of this is to understand which types of dark patterns that older people 55+ can identify to which degree after receiving adequate knowledge about the subject of deceptive design and specifically dark patterns, and also if there is any connection between the results and factors such as demographic differences and the communicative nature of each dark pattern. LÄS MER

  3. 18. Lokal affärsutveckling : En kvalitativ studie kring småföretags drivkrafter till att införa e-handel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Björkqvist; Johanna Nirondoke; [2022]
    Nyckelord :E-handel; digital kommunikation; affärsmodeller; digital transformation;

    Sammanfattning : I takt med den snabbt växande digitaliseringen har de digitala förändringarna lett till att e-handeln växt kraftigt. På sikt har den tagit över alltmer och fler konsumenter väljer idag att handla online. Detta har lett till att fler företag har behövt se över sin affärsmodell och anpassa sig efter digitaliseringen. LÄS MER

  4. 19. Designen leder vägen : En kvalitativ studie om att skapa positiv användarupplevelse och hög användarnytta vid uppgiftsorienterade informationssystem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Mikael Jakobsson; Theodor Lindahl; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; User experience; Usability; Attention; Digital navigation; Visual hierarchy; The Kano modell; E-handel; Användarupplevelse; Användbarhet; Uppmärksamhet; Digital navigering; Visuell hierarki; Kanos modell;

    Sammanfattning : Ett faktum som inte går obemärkt förbi är den ständigt ökade e-handeln. E-handelnökar på många plan världsvitt. Både antalet e-handelsbutiker som tillkommerdagligen och antalet konsumenter som använder e-handeln genom att köpaprodukter eller tjänster blir bara fler. LÄS MER

  5. 20. Tillgänglighet för alla på Internet : En kartläggning av tillgänglighetsutvecklingen för synskadade på e-handeln utifrån webbutvecklingsföretags perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Klas Gråhns; Natthaphat Chankham; [2022]
    Nyckelord :accessibility; e-commerce; visual impairment; web development companies; european accessibility act; tillgänglighet; e-handel; synskada; webbutvecklingsföretag; tillgänglighetsdirektivet;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigare studier från 2021 visar på att synskadade användare fortfarande har problem med hur väl de kan handla digitalt på egen hand. Detta förklarades vara ett resultat av kompetensbristen hos webbutvecklingsföretagen och brist av krav på tillgänglighet för synskadade. LÄS MER