Sökning: "elev respons"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden elev respons.

  1. 1. Planerade Utomhuspedagogiska aktiviteter i fritidshemmet : För en bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Luisa Lindkvist Gómez; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; elev; särskilt stöd; utomhus; aktiviteter; uppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att tillämpa aktionsforskning som ett när- och deltagarorienterat arbetssätt för att implementera planerade utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta för att studera huruvida utomhuspedagogiska aktiviteter kan gynna en bättre inkludering samt försöka få en uppfattning av inkludering från elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Ridlärares instruktioner utifrån principerna för hästens inlärning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Julia Kallin; Alice Leander; [2023]
    Nyckelord :Ridlektion; operant inlärning; klassisk betingning; negativ förstärkning; positiv förstärkning; positiv bestraffning; negativ bestraffning;

    Sammanfattning : Under ridlektioner finns det tre komponenter att ta hänsyn till: ridläraren, eleven och hästen. En ridlärares uppgift är att lära eleven att rida och kommunicera med hästen som är ett stort djur med stark flyktinginstinkt. LÄS MER

  3. 3. Att skapa relationer och öka motivation till lärandet hos elever i matematik respektive fysik-ämne

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Raghad Alakkoud; Hadiah Abo Ahmad; [2022-03-04]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna text är skriven i syftet att se utifrån undersökning hur lärarna jobbar med relationsskapande och motivation till matematik respektive fysikämnena. Vi tycker båda att relationer och motivationen till lärandet är en av de största viktigaste uppdragen lärare har och som behöver ha kompetens inom. LÄS MER

  4. 4. Kamratrespons som skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Simon Wendt; Viktor Jonasson; [2022]
    Nyckelord :feedback; student learning; student writing development; upper secondary school; writing development;

    Sammanfattning : Respons från såväl lärare till elev som från elev till elev kan vara en möjlighet att utveckla elevers skrivande men kan även begränsa elevers skrivande om den inte ges på ett konstruktivt sätt. Vi fann det intressant för vår kommande yrkesroll att ta reda på vad det finns för möjligheter och fallgropar vid kamratrespons. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning och dess betydelse för lågstadieelevers läs- och skrivutveckling : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Bothelius; Sofie Arildsson Edström; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; läsutveckling; skrivutveckling; grundskola; sociokulturellt perspektiv; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att urskilja vad tidigare forskning visar om denformativa bedömningens betydelse, gällande läs- och skrivutveckling hos elever ilågstadiet. Vilken betydelse den formativa bedömningen har för eleversläsutveckling, samt hur lågstadieelevers skrivutveckling kan påverkas avanvändandet av formativ bedömning, är de två frågeställningar som ligger till grundför arbetet. LÄS MER