Sökning: "elevers lärstilar i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden elevers lärstilar i undervisningen.

  1. 1. Lika lär olika? : En studie av hur lärstilsanpassad undervisning påverkar lärandeeffekt i gymnasieskolans företagsekonomi.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Niklas Wilandh; [2020]
    Nyckelord :Lärstilar;

    Sammanfattning : Genom detta utvecklingsarbete inom ramen för Kompletterande Pedagogisk Utbildning ville jag undersöka om det är möjligt att genom att skräddarsy undervisning till elevers lärstilar förbättra deras kunskaper om företagsekonomi mer än vad som skulle vara fallet om undervisningen inte matchade deras lärstilar. För att ta reda på detta kategoriserade jag två klasser i Företagsekonomi 2 baserat på deras lärstilspreferenser utifrån VAK-modellen (visuellt, auditivt och kinestetiskt) med hjälp av en enkät. LÄS MER

  2. 2. Att utveckla läsning genom musik : En litteraturstudie om läsutveckling med hjälp av musik som ett pedagogiskt redskap i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Johansson Julia; Wixtröm Fanny; [2020]
    Nyckelord :musik; ordförråd; avkodning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Läsning är en förmåga som alla elever behöver utveckla för att kunna tillägna sig kunskaper och för att kunna orientera sig i ett komplext informationssamhälle. Många elever uppvisar dock svårigheter i utvecklingen av läsningens delkomponenter, vilket kan ses som problematiskt. LÄS MER

  3. 3. Elevers tankar om musikteoriundervisning - en enkätstudie om gymnasieelevers uppfattning av ämnet gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Miriam Hjalmarsson; [2018]
    Nyckelord :elevinflytande; gehörs- och musiklära; gruppundervisning; lärstilar; motivation; utbildningsvetenskap; musikpedagogik group education; learning styles; music theory; student influence; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Musikteori har alltid varit ett av mina stora intressen. Sedan min gymnasietid har jag intresserat mig för hur undervisningen bedrivs och vilka utvecklingsmöjligheter som finns i ämnet gehörs- och musiklära. LÄS MER

  4. 4. Innehållet i fokus med Storytelling Dramas : En aktionsforskningsstudie kring ett intresseväckande berättelseskrivande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Titti Stavehaug; Britt-Inger Svensson; [2017]
    Nyckelord :action research; co-operative learning; learning styles; writing skills; Storytelling dramas; aktionsforskning; samlärande; lärstilar; skrivutveckling; Storytelling dramas;

    Sammanfattning : Abstract The study aims to develop knowledge through Storytelling Dramas where teachers and students learn together. The ambition is to investigate if drama variation in teaching, can increase more students' motivation to learn and develop their writing skills concerning more content rich and imaginative lyrics. LÄS MER

  5. 5. Kan laborativ matematikundervisning vara en väg till förståelse och lustfylldhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisabeth Johansson; Isabella Engström Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Konkret material; Laborativ matematik; Lust att lära matematik; Lärares attityder och förhållningssätt till laborativ matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie har i syfte att studera hur lärares perspektiv på laborativ matematik framställs i tidigare forskning, där det empiriska materialet utgörs av vetenskapliga artiklar. Elevers resultat och intresset för matematiken fortsätter att försämras även om vi kan se en vändning utifrån senaste mätningar. LÄS MER