Sökning: "elevers populärkultur"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden elevers populärkultur.

  1. 21. Populärkulturens plats i skolan: Intervjustudie om lärares resonemang kring elevers populärkultur

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Therese Gunnarsson; [2013]
    Nyckelord :skola; populärkultur; intresse; medier; samspel; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur några lärare bemöter och resonerar kring elevernas populärkultur i skolan och på vilket sätt den kommer till uttryck i undervisningen i grundskolans tidigare år. Jag ville få en inblick i hur lärarna ser på elevernas populärkultur och om de använder sig av denna som redskap för samspel och lärande. LÄS MER

  2. 22. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER

  3. 23. Postapokalypser, robotar och zombies : En studie om dystopiska temaarbeten i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Karin Sundh; [2013]
    Nyckelord :Temaarbete. PISA-studien. Antipluggkultur. Dystopier. Populärkultur. Finkultur. Textanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att analysera 73 dystopiska temaarbeten, skrivna av elever i årskurs 9 vårterminen 2012, och undersöka om man finner någon skillnad kvalitetsmässigt mellan kvinnliga och manliga elever och ta reda på vari dessa skillnader i så fall ligger, i hopp om att det ska ge en tydligare inblick i problematiken kring svenska elevers dalande studieresultat. Med hjälp av textanalys som kvalitativ bedömning anonymiserades uppsatserna, de fem delarna som arbetena bestod av bedömdes och sedan summerades slutligen bedömningen i tre kategorier: svaga, neutrala och starka uppsatser. LÄS MER

  4. 24. "De är inte ensamma om sina tankar"- en studie om lärarnas arbete med skönlitteratur i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angélica Persson; Therese Broman; [2012]
    Nyckelord :empati; fiktion; kunskapsutveckling; lärare; religionsdidaktik; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att få en kunskap och en förståelse för hur populärkultur, med fokus på skönlitteratur, införlivas i religionskunskapsundervisningen för grundskolans senare år. Fokus låg på lärarnas arbete med skönlitteratur utifrån de tre didaktiska frågorna, vad, hur och varför. LÄS MER

  5. 25. Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Frost; [2011]
    Nyckelord :kultur; kulturella förändringar; medier; populärkultur;

    Sammanfattning : Caroline Frost. Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö HögskolaSyftet med min studie har varit att ta reda på hur elevers populärkultur uttrycks, hur den bemöts av läraren samt hur populärkulturen används i undervisningen. LÄS MER