Sökning: "elevers populärkultur"
Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade orden elevers populärkultur.
6. Populärkultur i undervisningen : Lärare och elevers uppfattning om populärkultur och historiebruk i undervisningen
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/HistoriaSammanfattning : Den här uppsatsen behandlar populärkultur i undervisning igymnasieskolan ifrån ett identitets- och meningsskapande perspektiv.Syftet med undersökningen är att undersöka vilket förhållningssätt lärareoch elever har om populärkultur i undervisningssyfte. LÄS MER
7. Populärkultur i undervisningen : Lärare och elevers uppfattning om populärkultur och historiebruk i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/HistoriaSammanfattning : Den här uppsatsen behandlar populärkultur i undervisning i gymnasieskolan ifrån ett identitets- och meningsskapande perspektiv. Syftet med undersökningen är att undersöka vilket förhållningssätt lärare och elever har om populärkultur i undervisningssyfte. LÄS MER
8. Identitet och livsfrågor i religionsundervisningen : en litteraturstudie om lärarens möjligheter och utmaningar i religionskunskap för årskurs 4–6
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Sedan 1969 har identitet och livsfrågor varit en av fyra underrubriker i det centrala innehållet för religionskunskap i årskurs 4–6. Trots 50 år i läroplanen har lärare skilda uppfattningar om hur undervisningen kring identitet och livsfrågor ska utformas. LÄS MER
9. Skam - En blivande klassiker i svenskundervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I uppsatsen undersöks vad tv-serier, och framförallt Skam har för didaktisk potential och om eleverna lär sig något av att arbeta med Skam utifrån kursplanen i svenska. Lärare bör ha kunskap och ett intresse om vilka texter som väcker ett känslomässigt engagemang och som utvecklar eleverna. LÄS MER
10. Skapande på fritidshemmet : En studie av lärares uppfattning om skapande i fritidshemmet
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares tal om skapande på fritidshem och hur skapandet används. Utifrån syftet har följande frågeställning formulerats: Vilka diskursiva konstruktioner uttrycker lärarna i fritidshemmet kring skapande? I studien används en kvalitativ metod genom fokusgruppsamtal med lärare i fritidshem. LÄS MER