Sökning: "employer branding jämförande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden employer branding jämförande.

  1. 1. Framtidens medarbetare inom IT - en jämförande studie : En kvalitativ studie om kvinnors underrepresentation inom IT-branschen utifrån IT-företaget Ateas’ samt kvinnliga och manliga IT-studenters perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Idmark Ebba; Johansson Elin; [2019]
    Nyckelord :Informationsteknik; genus; employer branding; den nya generationens arbetskraft;

    Sammanfattning : IT- och tech-industrin är en bransch som i dagens arbetssamhälle eftersöker kompetent personal och i synnerhet kvinnor på grund av sin kraftiga underrepresentation inom yrket. Flera ITföretag konstaterar att IT är en bristkompetens och det krävs därmed ett utpräglat arbetssätt för att lyckas attrahera och behålla arbetstagare inom organisationen, samtidigt som det ställs högre krav på arbetsgivaren från medarbetarnas sida. LÄS MER

  2. 2. Vi vill ha sex! - En jämförande studie kring privata bolags försök med sex timmars arbetsdag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Jenny Lilja; Andres Monar; [2018-06-08]
    Nyckelord :Arbetstidsförkortning; Sex timmars arbetsdag; Work Life Balance;

    Sammanfattning : Work is a way for people to socialize and find purpose in life. For many, however, it is at the same time a source of stress and anxiety. The absence due to psychosocial health problems in Sweden is increasing (Regeringen, 2015) and many find it hard to manage the balance in life with full-time job, family, and leisure life. LÄS MER

  3. 3. Som man ropar får man svar : En jämförande fallstudie om hur två organisationer med hjälp av kommunikativa strategier arbetar med sina arbetsgivarvarumärken

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lisa Bergsten; Julia Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Employer branding; organizational theory; organizational communication; marketing; word of mouth; Backhaus and Tikoo;

    Sammanfattning : Title: "You get what you ask for” - A comparative study of two organizations and how they, with the help of communicative strategies, work with their employer brands. The purpose of this study was to compare how two organizations use communication strategies as a part of their employer brand strategy. LÄS MER

  4. 4. Employer branding : en jämförande studie om ekonomistudenters inställning till Big 7

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Lina Grybb; Malin Johansson; [2016]
    Nyckelord :Employer branding; Big 7; employer brand image; brand equity; social identity; Employer branding; Big 7; arbetsgivarimage; brand equity; social identitet;

    Sammanfattning : Inom tjänsteföretag har mänskliga resurser blivit alltmer centrala då de utgör en av organisationers viktigaste tillgångar. Konkurrensen om de mest kvalificerade medarbetarna har därmed ökat. LÄS MER

  5. 5. SOM ATT SOLA SIG PÅ EN DANSBANA - En jämförande studie av offentlig sektors employer branding kopplat till direktörsrekrytering och externt rykte

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cecilia Eriksson; Moa Mattsson; [2015-11-17]
    Nyckelord :Offentlig sektor; Employer branding; Fallskärmsavtal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur HR-praktiker i offentlig sektor behandlar den paradox de kan ställas inför, där det å ena sidan innebär att attrahera tjänstemän med höga fallskärmsavtal, vilka är finansierade utav skattepengar. Samtidigt arbetar HR-praktiker å andra sidan för ett attraktivt varumärke mot övriga medborgare, vilket kan påverkas negativt av bevakning från media rörande fallskärmsavtalen. LÄS MER