Sökning: "en beskrivning av hur god utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden en beskrivning av hur god utbildning.

  1. 1. Nyanlända elevers mottagande och inkludering : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; inkludering; mottagande; svenska som andraspråk; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Alla barn som är bosatta i Sverige har rätt till utbildning vilket för med sig nya språk, kulturer, religioner och synsätt för läraren i klassrummet (Skolverket, 2022). Denna studie undersöker lågstadielärares perspektiv på nyanlända elevers mottagande och inkludering i undervisningen samt hur skolornas resurser som svenska som andraspråkslärare används för att främja detta. LÄS MER

  2. 2. Inkludering på fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares beskrivningar och arbete med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ivan Jozic; Yosef Odisho Chamoun; [2023]
    Nyckelord :leisure center; inclusion; exclusion; participation; differentiation; fritidshem; Inkludering; exkludering; delaktighet; differentiering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur inkludering beskrivs av fritidshemslärare och hur inkluderingsarbetet organiseras, samt vilka utmaningar som finns med det. Idén till studien har väckts utifrån tidigare kurser och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning där det har visat sig att inkludering på fritidshemmet är en viktig faktor för en god skolframgång. LÄS MER

  3. 3. Ansvarsområden inom förskolans verksamhet – samsyn eller diskrepans : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av ansvarsområden och deras möjlighet att hantera detta ansvar i förskolans verksamhet.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lax; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; ansvarsområden; arbetsfördelning; förskolans verksamhet; rektor förskolechef;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sina ansvarsområden och hur de ser på möjligheten att hantera dessa i förskolans verksamhet. Detta sker genom en kvalitativ intervjustudie av verksamma förskollärare med sinsemellan varierande lång arbetslivserfarenhet på olika förskolor i Mellan- och Västsverige. LÄS MER

  4. 4. Att leva med självskadebeteende : Kvalitativ studie baserad på patografier

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Amanda Hoaas; Agnes Roxström; [2020]
    Nyckelord :Borderline personlighetsstörning; patografier; självskadebeteende; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Självskadebeteende är ett av diagnoskriterierna vid diagnosen borderline personlighetsstörning. Varje år vårdas många personer inom slutenvården i Sverige till följd av självskadebeteende. Inom vården finns stigmatisering och negativa attityder associerat med självskadebeteende. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling inom vården

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christopher Hogbring; [2020]
    Nyckelord :Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur chefer och medarbetare i den offentliga vården ser på kompetensutveckling och lärandeprocesser och hur de arbetar med kompetensutveckling. I en kvalitativ studie intervjuades två chefer och två medarbetare på en större vårdinrättning. LÄS MER