Sökning: "energiundervisning"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet energiundervisning.
1. Utmaningar med undervisning och lärande av energi : En litteraturstudie av svenska läromedel i fysik på gymnasiet och översättning av ''Energy and Momentum Conceptual Survey''
L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : Energi är ett tvärvetenskapligt begrepp av stor vikt inom naturvetenskapen och för samhällets funktion. Lärare ställs emellertid inför flertalet utmaningar när det kommer till att undervisa energi, och elever har ofta särskilda svårigheter med att förstå energibegreppet och dess beståndsdelar. LÄS MER
2. Energibegreppet och dess komplexitet : En litteraturstudie om vilka aspekter av energi som används i didaktisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats behandlar energibegreppet. Det finns flera svårigheter kopplade till undervisning om begreppet energi. En särskild svårighet är att förstå vad energi är. Syftet med studien är att problematisera forskning om energiundervisning, speciellt avseende hur energibegreppet framställs. LÄS MER
3. Koncept för utvärdering av energiundervisning på Miljöverkstaden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Ett kunskapsområde som elever i grundskolan förväntas behärska handlar om energi och miljö. Som ett stöd till sko-lans ordinarie energiundervisning har Helsingborgs stad gjort en satsning i form av Miljöverkstaden som elever från Helsingborg med kranskommuner kommer till för att utbil-das inom energiområdet. LÄS MER
4. Energiundervisningen i Grundskolan En studie av några lärares syn på sin energiundervisning
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att visa hur några lärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag att undervisa om energi. I bakgrunden beskrivs några faktorer som kan styra lärarnas tänkande om energiundervisningen och två olika synsätt, som lärare kan ha på hur energiundervisning bedrivs. LÄS MER
5. Naturvetenskaplig energiundervisning i strävan mot en hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vi ville förändra skolans energiundervisning så att den bättre skulle bemöta både elevernas svårigheter inom energiområdet och de önskemål eleverna har om undervisning i dagens skola. Dessutom har vårt arbete präglats av hållbar utveckling. LÄS MER