Sökning: "enskilda eleven"

Visar resultat 21 - 25 av 295 uppsatser innehållade orden enskilda eleven.

  1. 21. Stödåtgärder för elever i grund- och särskolan som möter hinder i sin språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ola Mopers; Maria Sundh; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; kompensatoriska hjälpmedel; pedagogisk organisation; samarbete; speciallärare; språkutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen och förståelsen för hur några speciallärare arbetar med olika typer av kompensatoriska hjälpmedel och den pedagogiska organisationen kring elever som möter hinder i sin språk-, skriv- och läsutveckling. Studien inleds med en introduktion som sätter in läsaren i fokusområdet med tidigare forskning i ämnet samt genom aktuella styrdokument. LÄS MER

  2. 22. 40 år med multiplikation i läromedel : En analys av hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs fyra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Svensson; Olle Hessle; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; multiplikation; årskurs fyra; Bernstein; klassifikation; inramning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka multiplikation i läromedel från årskurs fyra för att se vad som påverkar multiplikationens struktur och innehåll. För att undersöka detta har studien utgått från följande frågeställningar: ”Hur framställs multiplikation i läromedlen, utifrån begreppen klassifikation och inramning?”, ”Hur förändras läromedlen mellan olika läroplaner, utifrån begreppen klassifikation och inramning?” samt ”Hur skiljer sig multiplikationens klassifikation och inramning mellan de olika läromedlen?”. LÄS MER

  3. 23. Lärarens stöd till enskilda elever i åk 5 i matematiska problem : Lärarens varierade stöd genom Scaffolding med hjälp avfrågor för att vägleda eleven framåt i problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louise Westerlund; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Matematiska problem; Problemlösning; scaffolding; stöttande frågor;

    Sammanfattning : Skolan ansvarar för att eleverna utvecklar förmågor för att klara sig i framtidens samhälle. Ett viktigt uppdrag som skolan har är att lärarna behöver ordna situationer så att eleverna lär sig lösa matematiska problem med målet att bli självständiga i detta arbete. LÄS MER

  4. 24. Läsförståelseundervisning på högstadiet och gymnasiet : En kvalitativ studie om 13 svensk- och speciallärares  läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Niklasson; Susanne Öberg; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; samverkan; språklig sårbarhet; strategier; särskilt stöd; undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och analysera hur svensklärare och speciallärare på högstadiet och gymnasiet beskrev hur de utformade sin läsförståelseundervisning för att utveckla alla elevers läsförståelse, särskilt med tanke på elever i språklig sårbarhet. Datainsamlingen i denna kvalitativa studie har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen : En kvalitativ studie om lågstadielärares erfarenheter och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronja Anerfält; Karolina Hansson; [2022]
    Nyckelord :kvalitativa intervjuer; SO-undervisning; skönlitteratur; berättelser; årskurs 1-3; didaktiska val; erfarenheter; årskursskillnader;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur skönlitteratur och berättelser används i SO-undervisningen i årskurs 1 och 3. De forskningsfrågor som denna studie utgår från för att bidra med kunskap om användningen av skönlitteratur och/eller berättelser i SO-undervisningen är: vilka didaktiska val gör lågstadielärarna i studien vid användning av skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen?, vad har lågstadielärarna i studien för erfarenheter av att använda skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen? samt hur ser eventuella skillnader ut vid användningen av skönlitteratur och berättelser i SO-undervisningen i åk 1 jämfört med åk 3? Studien har ett kvalitativt fokus då lågstadielärarnas resonemang kring didaktiska val och erfarenheter är centrala för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER