Sökning: "estetik förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden estetik förskola.

  1. 21. ”För barn är språk också ljud, rörelse och bild” : En kvalitativ studie om hur förskollärare och barnskötare arbetar för att öka barns kommunikativa förmåga med hjälp av estetiska uttrycksformer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Stenström; Emma Hammar; [2019]
    Nyckelord :förskola; estetiska uttrycksformer; estetik; kommunikativa förmåga; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur förskollärare och barnskötare på förskolor arbetar för att öka barns kommunikativa förmåga med hjälp av estetiska uttrycksformer. Genom en kvalitativ enkätundersökning med öppna frågor vill vi ta reda på hur förskollärare och barnskötare arbetar med estetiska uttrycksformer för att gynna barns kommunikativa förmåga. LÄS MER

  2. 22. Tid, rum och ro : En kvalitativ studie om estetikens utrymme i förskolan utifrån ett neomaterialistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ara Hawrami; Ya-Sosseh Njie; [2019]
    Nyckelord :Estetik; neomaterialism; förskola; agens; intra-aktion; pedagogiska miljöer; mänskliga- och ickemänskliga materialiteter;

    Sammanfattning : Med hjälp av de genomförda observationerna uppdagas estetikens essens tillsammans med dess essentiella beståndsdelar. Genom litteraturen kring estetik och den neomaterialistiska teorin som studien presenterar, anser vi att det finns en koppling mellan teorins syn på materialiteter i ständigt sammanflätande företeelser av agens och kraft samt estetikens förmåga att förbinda mänskliga- och ickemänskliga materialiteter. LÄS MER

  3. 23. “När anden svävar högt” : En pedagogisk filosofisk studie om det sublimas innebörd och möjlighetsrum i ett litet barns tillvaro

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Kristina Pautkina; [2019]
    Nyckelord :det sublima; sublimitet; förskola; tidig barndom; estetik; Edmund Burke; Immanuel Kant; transformation; transcendens;

    Sammanfattning : The study intends to examine the phenomenon of the sublime in relation to early childhood. The aim is to explicate what meaning the sublime can take in the existence of a little child, the various aspects of the sublime children are able to experience and where the possibilities of such experiences dwell. LÄS MER

  4. 24. Bildskapande i förskolan : En studie om bild och undervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Liselott Arrhenius; Katja Leverette; [2019]
    Nyckelord :bildskapande; undervisning; estetik; lärande; kreativ process; pedagog och förskola;

    Sammanfattning : Inledning I detta examensarbete vill vi undersöka betydelsen av undervisning inom kunskapsområdet bildskapande i förskolan. På vilket sätt pedagogerna resonerar om dess betydelse och förhållningssätt utifrån deras kompetenser. Samt om och hur detta kan påverka barns utveckling och lärande i verksamheterna. LÄS MER

  5. 25. Estetikens förutsättningar och barns subjektskapande i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Nilsson; Frida Blom; [2018]
    Nyckelord :Estetik; förskola; lärande; subjektskapande; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Estetiska aktiviteter inom pedagogisk verksamhet har sitt ursprung i konstnärliga uttryck såsom bildkonst, skulptur, musik, teater, dans och diktning. Estetiska aktiviteter spelar en viktig roll i förskolan men det finns stora skillnader i omfattningen samt i formerna av estetiska aktiviteter som förskolebarn får möjlighet att delta i. LÄS MER