Sökning: "estetik förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 82 uppsatser innehållade orden estetik förskola.

  1. 11. VFU-aktörers samtal om verksamhetsförlagd utbildning i förskola : En diskursanalytisk studie av policydokument

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Norén; [2022]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; professionsutveckling; kunskapstraditioner; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur aktörer inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda del (VFU) talar om kunskap och förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokument om VFU. Detta samtal undersöks genom frågeställningarna ”Hur talas det om kunskap i policydokumenten” och ”Hur talas det om förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokumenten? och förstås i termer av diskurser. LÄS MER

  2. 12. Med digitala verktyg kan man skapa sin egen värld : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av arbetet med barns digitala skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ejvind Morelius; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic; art; digital creations; digital tools; preschool; Bild; digitalt skapande; digitala verktyg; estetik; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barns digitala skapande, samt att synliggöra på vilka sätt och i vilket syfte digitala verktyg används i estetiskt skapande. Mot bakgrund av detta syftar studien på att besvara följande frågeställning: Hur uppfattar förskollärare arbetet med barns digitala skapande? På vilket sätt används digitala verktyg i det estetiska skapandet på förskolan? I vilket syfte används digitala verktyg i barns estetiska skapande? För att kunna svara till studiens syfte och frågeställning används den fenomenografiska metodansatsen både som metod och som teori, i syfte att synliggöra förskollärares uppfattningar av studiens fenomen. LÄS MER

  3. 13. Lyhörd undervisning i förskolan : att balansera barns intresse och läroplanens mål

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Margareta Lindström; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Barns intresse; Undervisning; Design för lärande; Designteoretiskt och multimodalt perspektiv;

    Sammanfattning : Barns intresse har historiskt haft en viktig plats i förskolan. Styrdokument beskriver hur förskolan ska bedriva utbildning och undervisning utifrån läroplansmål och barns intresse. Hur detta sätt att undervisa ska genomföras är dock inte preciserat. LÄS MER

  4. 14. "Leken är ett utmärkt verktyg för lärande" : En kvalitativ studie om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annelie Hansson; [2021]
    Nyckelord :preschool; play; teaching; curriculum; power; förskola; lek; undervisning; läroplan; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan. Studiens frågeställningar handlar om vilken uppfattning pedagogerna har om betydelsen av barns egeninitierade lek för undervisningsuppdraget, hur barns egeninitierade lek påverkas av förskolans pedagoger samt hur pedagogerna förhåller sig till att använda barns lek för undervisning. LÄS MER

  5. 15. ”Estetik är en samling av identitetsutvecklande ämnen” : En kvantitativ studie om förskollärares respektive barnskötares förhållningssätt till olika estetiska ämnen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Bergqvist; Anna Simula; [2021]
    Nyckelord :förskola; estetiska ämnen; förhållningssätt; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Under de år vi varit verksamma i förskolan har vi uppmärksammat att arbetet med estetiskt lärande ser olika ut och att förskollärares och barnskötares förhållningssätt till estetiska ämnen varierar. Forskaren Eva Änggård (2012) belyser vikten av att barn behöver få lära sig de estetiska ämnena från grunden - “att inte låta barn härma och lära sig estetiska tekniker är som att säga att de ska kunna läsa och skriva genom att hitta på ett eget alfabet”. LÄS MER