Sökning: "estetik förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 82 uppsatser innehållade orden estetik förskola.

  1. 16. Man behöver superkrafter för att kunna skapa : Digitala gåturers åskådliggörande av barns möjligheter till skapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Fjellvik; Beatrice Hallgren; [2020]
    Nyckelord :Preschool; children s culture; childhood sociology; childhood geography; digital walks; children s perspective; children s places; children s own free creatings; aesthetics; Förskola; barnkultur; barndomssociologi; barndomsgeografi; digitala gåturer; barns perspektiv; barns platser; eget fritt skapande; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om barn i enlighet med FN:s konvention om barns rättigheter har möjlighet till att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet i förskolans utbildning samt om de utifrån läroplanen ges tid, rum och ro till eget skapande. Studien syftar till att undersöka hur barn åskådliggör sina möjligheter till eget/fritt skapande, vilket skapande som barnen anser vara viktigt och vad de väljer att framhäva samt i vilken form skapandet tar sig uttryck. LÄS MER

  2. 17. Dramaundervisningens möjligheter och begränsningar i förskolan : En diskursanalytisk studie om hur pedagoger samtalar kring dramaundervisningens genomförande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ludwig Nilsson; Tilde Helgesson; [2020]
    Nyckelord :Drama; dramaundervisning; pedagoger; förskola; diskurs; möjligheter; begränsningar; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka diskurser i pedagogers samtal kring dramaundervisningens möjligheter respektive begränsningar i förskolans verksamhet. Studien utgår från begreppen dramaundervisning, möjligheter och begränsningar och genom ett pedagogperspektiv och pedagogers samtal kring dramaundervisning har studien urskilt diskurser för att få en förståelse för vilka villkoren är för att dramaundervisning kan genomföras eller inte i verksamheten. LÄS MER

  3. 18. Estetiska uttrycksformer i förskolan : Pedagogers uppfattningar om hur estetiska uttrycksformer används i den dagliga verksamheten och på vilket sätt de kan bidra till barns sociala samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Mathilda Malmqvist; [2020]
    Nyckelord :preschool; aesthetics; aesthetic expressions; children s learning and development; social interaction; förskola; estetik; estetiska uttrycksformer; barns lärande och utveckling; socialt samspel;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, (Skolverket, 2016) ska estetiska uttrycksformer vara en del av den dagliga verksamheten i förskolan. Denna studie grundar sig i mitt eget intresse för arbetet med estetiska uttrycksformer. LÄS MER

  4. 19. Musikens roll i förskolan : rektorers syn på musik och sin inverkan av den musikaliska undervisningen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sofie Hallgren; [2019]
    Nyckelord :Musik; rektorer; musikalisk undervisning; fenomenografi; förskola; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien grundar sig i hur rektorer ser på musiken i förskolan och rektorers syn på sin egen inverkan av den musikaliska undervisningen. Studien har varit en kvalitativ studie där forskaren använt sig av djupintervjuer med semistrukturerade frågor. Fyra rektorer har deltagit i studien och de är från två olika kommuner. LÄS MER

  5. 20. SYNEN PÅ ESTETIK I FÖRSKOLAN : EN KVALITATIV STUDIE OM HUR FÖRSKOLLÄRARE OCH BARNSKÖTARE UPPFATTAR OCH BESKRIVER SITT ARBETE MED ESTETISKA UTTRYCKSFORMER.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Bergkvist; Caroline Sjögren; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barnskötare; pedagog; estetiska uttrycksformer; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få en inblick i pedagogers reflekterande kring estetiska uttrycksformer och fördjupa vår kunskap om hur pedagoger använder de estetiska uttrycksformerna med barn i förskolan. Till detta har vi valt en kvalitativ metod där vi använder oss av semistrukturerade intervjuer av pedagoger verksamma i förskolan för att få kunskap om hur estetiska uttrycksformer används i barngruppen och hur pedagogerna uppfattar och definierar vikten av barns användning av de estetiska uttrycksformerna i förskolan. LÄS MER