Sökning: "etik i förskolan"

Visar resultat 36 - 40 av 67 uppsatser innehållade orden etik i förskolan.

  1. 36. Jag vill inte vara i konstruktionsrummet : Barns delaktighet och pedagogers förhållningssätt i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Nyburg Camilla; [2014]
    Nyckelord :Participation; History; Etic; Democracy; Policy documents; Förhållningssätt; Historia; Etik; Demokrati; Styrdokument;

    Sammanfattning : This paper is about teachers ‘attitudes towards their pupils, both today and in the past. It describes various events with Adam, Elsa and Kajsa which I have observed at my preschool. Via a retrospective analysis I have attempted to understand how teachers ‘views of their pupils has changed from the beginning of the century to the present day. LÄS MER

  2. 37. Fotografisk dokumentation i en förskola - Vad ser vi? : En kvalitativ forskning om pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tania Simon; Rita Deaibes; [2013]
    Nyckelord :Mediering; fotografi; pedagogisk dokumentation; barnideal; identitet; maktrelationer; bildanalys; diskursanalys; semiotik; ideologiska styrningsfält och politiska styrningsfält; pedagogers förhållningssätt; visuell kompetens;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa undersökning handlar om fotografi vilket används som pedagogisk dokumentation i förskola. Studien problematiserar det som synliggörs i fotografierna genom pedagogernas samtal och fotograferande. LÄS MER

  3. 38. Så kan pedagoger göra det lättare för barn att vara barn : Pedagogers samsyn med barn som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lena Pettersson; Ewa Paulin-Larsson; [2013]
    Nyckelord :Preschool; norms and values​​; ethics and morals; children s value; respect; democracy; power relations.; Förskola; normer och värden; etik och moral; barns värde; respekt; demokrati; maktrelationer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på pedagogers perspektiv och förståelse för hur barn blir bemötta enligt riktlinjer om normer och värden i den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket 2010). Forskningsfrågor i studie är: Hur tolkar pedagoger läroplanens riktlinjer om normer och värden? Vilket förhållningssätt utifrån normer och värden använder pedagoger sig av i förhållande till barn i verksamheten? Hur kan pedagogers perspektiv av normer och värden uttrycka sig i praktiken? Undersökningen i studie grundar sig på en kvalitativ forskningsstrategi. LÄS MER

  4. 39. Jag förföljer dig inte, jag följer dig fina du! : En essä om förskollärarens profession och solidaritet

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Eija Johannesson; [2013]
    Nyckelord :Special needs; ethical values; preschool; special education; vulnerability; Barn i behov av särskilt stöd; etik; förskola; specialpedagogik; utsatthet;

    Sammanfattning : This essay is about my meeting as an educator at a preschool with a child who is deemed to be in need of special assistance. I have worked in preschools and schools for nearly fifteen years and have met a great many children with different needs during these years. LÄS MER

  5. 40. Etik i förskolan : Lärarstuderandes upplevelser av kränkningar och förebyggande arbete

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Nathalie Salmijärvi; [2013]
    Nyckelord :Etik-moral-förskola-kränkningar-pedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsens utgångspunkt ligger i att ta reda på vad det finns för kränkningar i förskolan och hur dessa yttrar sig, samt att ta reda på hur pedagogerna i förskolan kan arbeta för att motverka detta. Skillnaden mellan begreppen kränkning, diskriminering och mobbning förklaras även. LÄS MER