Sökning: "etik i förskolan"

Visar resultat 26 - 30 av 67 uppsatser innehållade orden etik i förskolan.

  1. 26. "Hon är ju inte klok!" : en essä om skitsnack på arbetsplatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christin Chronholm Wilander; [2015]
    Nyckelord :gossip; communication; social interaction; ethics; group dynamics; power; skitsnack; skvaller; kommunikation; socialt samspel; etik; gruppdynamik; makt;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om skitsnack och socialt samspel på en arbetsplats belyst ur olika perspektiv. Med start i två berättelser tagna från mitt yrkesliv inom förskolan för jag en diskussion, utifrån teorier, i syfte att förstå varför jag agerat och kommunicerat som jag gjorde i dessa händelser samt vad som påverkar en individs handlande. LÄS MER

  2. 27. Dokumentationens närvaro : En essä om att dokumentera etiskt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Lindsjöö; [2015]
    Nyckelord :preschool; documentation; pedagogical documentation; influence of the children; ethics; power; review ability; practical knowledge; presence of the preschool pedagogue; reflection; förskola; dokumentation; pedagogisk dokumentation; barns inflytande; etik; makt; omdömesförmåga; praktisk kunskap; pedagogens närvaro; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen använder essä som kvalitativ metod för att undersöka ett dilemma som utspelar sig i flera gestaltade berättelser utifrån mina egna erfarenheter. De beskriver de dokumentationskrav i förskolans läroplan som påverkar mig. LÄS MER

  3. 28. Undervisning om djur till barn och dess positiva effekter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Caroline Sundquist; [2015]
    Nyckelord :undervisning; barn; djur; positiva effekter; kunskap; attityd; rede;

    Sammanfattning : Vid närvaro av djur i hemmiljö får barn en ökad självkänsla och en ökad empatisk förmåga. Djur i skolmiljö kan bidra till en högre toleransförmåga och en ökad känslomässig utveckling hos eleverna. LÄS MER

  4. 29. Brist på kommunikation i förskolan : Hur kan olika former av kunskap komma till sin rätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Karolina Åslund; Anna Haage; [2015]
    Nyckelord :Communication; team; power; understanding; ethics; Communication; team; power; understanding; ethics; Kommunikation; arbetslag; makt; förståelse; etik;

    Sammanfattning : Our essay begins with two experience-based stories where we want to discuss problems that may arise during personal meetings in preschool. What we have experienced, and which also occurs in the stories is that meeting situations often loses focus and the main subject often gets overlooked. LÄS MER

  5. 30. "Vi använder inte ordet utan vi använder mer hur man beter sig mot andra" : Förskollärares upplevelser om etik och etiska dilemman i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linda Larsson; Maria Olsson; [2015]
    Nyckelord :Etik; Dilemma; Förskollärarens förhållningsätt; Barnsyn; Kommunikation; Relation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och tankar om etik i förskolan, samt synliggöra vilka etiska dilemman som finns mellan förskollärare och barnen i förskolan utifrån förskollärares upplevelser Syftet med studien är även att undersöka vilka val av metoder och verktyg som förskollärarna finner är viktiga för att undvika etiska dilemman i arbetet med barnen. I undersökningen valde vi kvalitativ intervjumetod som metod. LÄS MER