Sökning: "etik i förskolan"
Visar resultat 26 - 30 av 67 uppsatser innehållade orden etik i förskolan.
26. "Hon är ju inte klok!" : en essä om skitsnack på arbetsplatser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna essä handlar om skitsnack och socialt samspel på en arbetsplats belyst ur olika perspektiv. Med start i två berättelser tagna från mitt yrkesliv inom förskolan för jag en diskussion, utifrån teorier, i syfte att förstå varför jag agerat och kommunicerat som jag gjorde i dessa händelser samt vad som påverkar en individs handlande. LÄS MER
27. Dokumentationens närvaro : En essä om att dokumentera etiskt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Den här uppsatsen använder essä som kvalitativ metod för att undersöka ett dilemma som utspelar sig i flera gestaltade berättelser utifrån mina egna erfarenheter. De beskriver de dokumentationskrav i förskolans läroplan som påverkar mig. LÄS MER
28. Undervisning om djur till barn och dess positiva effekter
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and HealthSammanfattning : Vid närvaro av djur i hemmiljö får barn en ökad självkänsla och en ökad empatisk förmåga. Djur i skolmiljö kan bidra till en högre toleransförmåga och en ökad känslomässig utveckling hos eleverna. LÄS MER
29. Brist på kommunikation i förskolan : Hur kan olika former av kunskap komma till sin rätt?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Our essay begins with two experience-based stories where we want to discuss problems that may arise during personal meetings in preschool. What we have experienced, and which also occurs in the stories is that meeting situations often loses focus and the main subject often gets overlooked. LÄS MER
30. "Vi använder inte ordet utan vi använder mer hur man beter sig mot andra" : Förskollärares upplevelser om etik och etiska dilemman i förskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och tankar om etik i förskolan, samt synliggöra vilka etiska dilemman som finns mellan förskollärare och barnen i förskolan utifrån förskollärares upplevelser Syftet med studien är även att undersöka vilka val av metoder och verktyg som förskollärarna finner är viktiga för att undvika etiska dilemman i arbetet med barnen. I undersökningen valde vi kvalitativ intervjumetod som metod. LÄS MER