Sökning: "etik i förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 67 uppsatser innehållade orden etik i förskolan.

  1. 31. "De måste lära sig att passa tiden" : en essä om att förhålla sig till barn och föräldrar som kommer för sent

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Malin Ejdre; [2014]
    Nyckelord :Approach; ethics; individual; group; acceptance and communicatively perspectives; Förhållningssätt; etik; individ; grupp; acceptans och kommunikativt perspektiv.;

    Sammanfattning : Min essä handlar om ett problem som jag ofta mött i mitt arbete på förskolan – hur man ska hantera barn och föräldrar som kommer sent. Det blir ofta ett dilemma när olika värden ställs mot varandra så som kollegornas olika synsätt på verksamheten och på lärande, individ och gruppens behov och strukturer och regler mot vad som är praktiskt i situationen. LÄS MER

  2. 32. Olika men lika : Du är den du är. Pedagogers resonemang om jämställdhetsarbete i förskolan.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Helen Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :genus; normer; normkritiskt perspektiv; förskola; jämställdhet; likabehandling; genusskapande;

    Sammanfattning : BakgrundI förskolans uppdrag ingår att behandla alla barn lika samt forma dem till samhällsfungerande, självständiga individer som är kritiska mot rådande normer. I denna studie fokuseras på jämställdhet mellan könen. Historik, regler, etik och forskning kring detta presenteras i bakgrunden. LÄS MER

  3. 33. Pedagogers förhållningssätt till etik och tystnadsplikt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Larsson; Jessica Andersson; [2014]
    Nyckelord :Etik; Förhållningssätt; Kohlberg; Offentlighets- och sekretesslagen; Pedagoger; Skollagen; Tystnadsplikt; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att i förskolan undersöka hur pedagoger förhåller sig till tystnadsplikt och de etiska dilemman som de dagligen ställs inför. Frågeställningarna har besvarats genom en kvalitativ undersökning och som metod har vi valt att använda semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 34. Sagor och värdegrund : En studie av hur sagor kan användas i förskolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Stenlund; [2014]
    Nyckelord :Empati; etik; fantasi; lek;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på mer om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med sagor som ett verktyg i värdegrundsarbetet. En mycket viktig del i barns uppfostran är just att barnen får lära sig vilka grundläggande värderingar som finns i vårt samhälle. LÄS MER

  5. 35. En dokumenterad barndom : Etiska aspekter på barns integritet, delaktighet och inflytande i förskolans dokumentationsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rua Samir Odo; Elin Åkerström; [2014]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; etik; integritet; inflytande; delaktighet; barn; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur barns integritet, delaktighet och inflytande beaktas i förskolans pedagogiska dokumentation. Med utgångspunkt i ett etiskt perspektiv har barnets integritet, delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen belysts där syftet har varit att synliggöra barns delaktighet och inflytande över den pedagogiska dokumentationen i förskolan. LÄS MER