Sökning: "etik och utmaning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden etik och utmaning.

  1. 1. Närbyråkraten kommer till tals : En kvalitativ studie om närbyråkratens upplevelse av tjänstemannarollenoch handlingsutrymmet i en post-NPM era av styrningsidéer

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Tara Bellini; [2023]
    Nyckelord :street-level bureaucrat; public ethos; room for action; public activity; control logic; public service motivation theory.; närbyråkrat; offentligt etos; handlingsutrymme; offentlig verksamhet; styrlogiker; public service motivation theory;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka närbyråkraters upplevelser av sin roll somoffentligt anställd, och sitt handlingsutrymme i en post-NPM era av styrningsidéer. Dettainnebär att kartlägga hur de upplever den komplexa rollen som närbyråkrat och dehandlingsutrymme som det innebär i en politiskt föränderlig miljö. LÄS MER

  2. 2. Artificiell Intelligens inom Offentlig Sektor : Kritiska Framgångsfaktorer för Implementering

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Jonas Tollofsen; Farah Magami; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Critical Success Factors; Implementation; E-government; Public Sector; Artificiell Intelligens; Kritiska Framgångsfaktorer; Implementering; E-förvaltning; Offentlig sektor;

    Sammanfattning : AI har fått en ökad betydelse för både privat och offentlig sektor och har potentialen till att revolutionera våra samhällen och liv i större utsträckning än både industriella och digitala revolutionen. Trots detta så finns det en svårighet att framgångsrikt implementera AI inom den offentliga sektorn där mängden forskning och framgångar ligger bakom den privata sektorn. LÄS MER

  3. 3. Relation mellan lärare och elev i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rebecka Lysholm; Dinithi Thilochana Dewalegama Gamacharige; [2023]
    Nyckelord :Dialog. Diskussion. Elev. Interkulturalitet. Kunskap. Lärare. Möjligheter. Relationell. Relationer. Religionskunskap. Sociokulturellt. Undervisning. Utmaningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka utifrån lärares perspektiv om religionskunskapsämnets potential för att skapa goda relationer mellan lärare och elev. Samt synliggöra de utmaningar och möjligheter som finns i klassrummet för att skapa relationer som är gynnsamma för inlärning av kunskaper och ge förståelse inom religionskunskapsämnet. LÄS MER

  4. 4. The impact of the EU Taxonomy : A Qualitative Study Exploring the Impact of the EU Taxonomy on Actively Managed Sustainable Funds in the Swedish Market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gustav Ingre; Carl Victor Passburg; [2020]
    Nyckelord :EU Taxonomy; ESG; Sustainable investments; Sustainable funds; EU Taxonomi; ESG; Hållbara investeringar; Hållbara fonder;

    Sammanfattning : The European Union (EU) is attempting to steer capital towards environmentally friendly investments by implementing a new classification system for sustainable investments, the EU Taxonomy. However, the classification system may be ineffective in countries such as Sweden where similar systems already exist. LÄS MER

  5. 5. Ska ett barn dö innan det fått leva? : Sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn i ett palliativt skede

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ellen Hemmarö; Elin Lexberg; [2019]
    Nyckelord :nurse; experiences; child and palliative care; sjuksköterska; upplevelse; barn och palliativ vård;

    Sammanfattning : Att vårda palliativa barn är en utmaning för sjuksköterskan. En viktig del i sjuksköterskans roll är att se till att barnet uppnår livskvalitet, att lindra lidande samt finnas som stöd både för barnet och barnets familj. En annan betydande del är att göra barnet delaktig i sin vård. LÄS MER