Sökning: "etnocentrism i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden etnocentrism i skolan.

  1. 1. Hur kommer rasism till uttryck i skolans värld? : - En systematiskt litteraturstudie av rasism i svenska skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bahman Jamshidi; [2023]
    Nyckelord :Anti-rasism; strukturell rasism; individuell rasism; normer; kränkningsfri skola;

    Sammanfattning : Skolan är en arena, där människor med olika bakgrund möts, studerar och utvecklas tillsammans. Samtidigt hävdas det att skolan inte alltid lyckas med uppdraget att ge alla barn och ungdomar en likvärdig utbildning. LÄS MER

  2. 2. Främlingsfienden bland oss : En strukturerad litteraturstudie av forskning om främlingsfientlighet och rasism med fokus på hur detta kan implementeras i grundskolans SO-undervisning F-3

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Magdalena Karlsson; Kristin Putrus; [2020]
    Nyckelord :xenophobia; racism; rasism; främlingsfientlighet; islamofobi; etnocentrism; antisemitism;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att beskriva och analysera tidigare forskning om främlingsfientlighet och rasism. Vi väljer att studera forskning om detta eftersom skolan har i uppdrag att motverka all form av främlingsfientlighet och rasism. LÄS MER

  3. 3. Lärobokens uttryck och utrymme för interkulturalism : En analys av fyra gymnasiala historieläroböckers framställning av fyra stycken nedslag i USA:s historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonas Olsén; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läroböcker är och har länge varit en central del för undervisningen i skolan, inte minst inomhistorieämnet där det finns mängder av olika författare och förlag som ägnar tid åt att producera läromedel i form av nyutkomna läroböcker år efter år. När förlag släpper nya böcker är det ofta upp till historielärare på skolor att välja vilken de vill arbeta med i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Bilden av Mellanöstern : En läromedelsanalys om framställningen av Mellanöstern i fyra geografiläroböcker för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Tina Malik; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker; Mellanöstern; Etnocentrism; Diskurs; Bildanalys;

    Sammanfattning : Skolan är en plats för lärande och utveckling, med mål som bland annat innefattar en ökad förståelse och respekt för sina medmänniskor. Som lärare är man ansvarig för att dessa mål uppnås, vilket gör att en medvetenhet om vilka val läraren gör i sin undervisning är ytterst viktig. LÄS MER

  5. 5. Är du fattig? Skyll dig själv! : En postkolonial analys av läromedel i religionskunskap och lärares attityder till läromedelsanvändning

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Grawem; [2012]
    Nyckelord :school textbooks; post-colonial analysis; discourse analysis; Hinduism; religion studies; textbook usage in schools; läroböcker; postkolonial analys; religionskunskap; diskursanalys; hinduism; läromedelsanvändning i skolan;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen analyseras tre vanligt förekommande läroböcker i religionskunskap utifrån ett postkolonialt perspektiv i jakt på koloniala maktdiskurser. Passager där hinduism och hinduer målas upp som ”våran” motsats belyses och analyseras. LÄS MER