Sökning: "examensarbete elevers uppfattningar matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden examensarbete elevers uppfattningar matematik.
1. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER
2. Inkludering i ett matematiskt klassrum utifrån ett elevperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker elevers syn på inkludering samt hur lärare arbetar med inkludering i ett matematikklassrum. För att genomföra studien valdes en kvalitativ metod där tolv elever har intervjuats och en lärare har observerats på en mellanstadieskola. LÄS MER
3. Digitala spel i matematikundervisningen : Elevers och lärares attityder och uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Digitala spel som komplement i undervisningen har blivit allt vanligare med åren. Inte minst inom matematiken finns det en ansenlig mängd digitala lärspel som syftar till att stärka elevernas kunskapsutveckling och bidra till en lustfylld lärmiljö. LÄS MER
4. Differentierad undervisning - En påverkansfaktor på elevers motivation i matematik? : En studie utifrån lärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I dagens klassrum finns det en bred mångfald av elever. Därav är det av stor vikt att samtliga elever blir inkluderande i undervisningssammanhanget för att kunna utveckla sina förmågor. LÄS MER
5. På vilka sätt kan elever i årskurs fem uppfatta ordningsrelationer och platsvärden inom decimaltal?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Detta examensarbete behandlar elevers olika uppfattningar om ordningrelationer och platsvärden för decimaltal. Syftet var att studera de uppfattningar som elever i årskurs fem har om ordningsrelationer och platsvärde med fokus att förebygga eventuella missuppfattningar. LÄS MER