Sökning: "examensarbete media och kommunikationsvetenskap"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden examensarbete media och kommunikationsvetenskap.

  1. 6. Flickan som tog världen med storm : En kvalitativ studie om hur svensk kvälls- och dagspress gestaltar Greta Thunberg

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linn Bovin; Martin Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Greta Thunberg; mediefenomen; miljöjournalistik; kvällspress; dagspress.1;

    Sammanfattning : Titel: Flickan som tog världen med storm – En kvalitativ studie om hur svensk kvälls- ochdagspress gestaltar Greta ThunbergFörfattare: Linn Bovin och Martin ErikssonKurs, termin och år: Examensarbete, HT 2019Antal ord i uppsatsen: 13 387Problemformulering och syfte: Greta Thunberg, född 2003, inledde i augusti 2018 enskolstrejk för rädda klimatet. Hon satte sig då utanför Riksdagshuset och strejkade. LÄS MER

  2. 7. Opinionernas opinon : En kvalitativ djupintervju med svenska ledarskribenter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gustav Motte; Joel Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Svenska ledarskribenter; Opinionsbildning; Åsiktsbildning; Sociala medier; Twitter; Facebook; Trakasserier; Traditionell media; Svensk dagspress;

    Sammanfattning : Titel: Opinionen om opinionerFörfattare: Gustav Motte, Joel JonssonKurs, termin, år: Journalistik GR (C), Examensarbete, 15,0 hp, JO081G, HT19,Antal ord i uppsatsen: 10828Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur svenskaledarskribenter finner att hot och trakasserier på sociala medier har påverkats deras dagligaarbete, samt val av ämnen att publicera i den aktuella tidningen.Metod och material: En kvalitativ djupintervjustudie av svenska ledarskribenter itraditionell press med teoretisk grund ur bland annat Elisabeth Noelle-Neumanns teoriTystnadsspiralen , samt John Nerones typologi av våld mot press . LÄS MER

  3. 8. DET OKROSSBARA GLASTAKET I SVENSK POLITIK? En kvalitativ studie om porträtteringen av svenska kvinnliga partiledare i media i samband med deras avgång

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Axman; Maja Frendin; [2018-02-12]
    Nyckelord :Gudrun Schyman; Mona Sahlin; Anna Kinberg Batra; kvinnlig politiker; partiledare; porträttering; avgång; könsstereotyper; textanalys; genus; politik; Aftonbladet; Svenska Dagbladet;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 46 Antal ord: 15 985 Nyckelord: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur svenska kvinnliga partiledare har porträtterats i svensk media i samband med deras avgångar och undersöka om det skett någon förändring över tid ur ett genusperspektiv. Teori: Medielogik, dagordningsteori, framing, genusteori. LÄS MER

  4. 9. ANALYZING THE MEDIA IMAGE OF ANGERED, A SWEDISH SUBURB Combined quantitative content analysis and critical discourse analysis.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kaisa Vetoniemi; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårtermin 2017 Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 33 Antal ord: 13 920 Nyckelord: media image, Angered, suburb, CDA, marginalization Purpose: The purpose of the research is to examine the media image of Angered, a suburb of Gothenburg, when it comes to the matters covered and the actors presented in the news reporting of three local newspapers during the first week of each month from January 2015 to December 2016. Theory: Critical Discourse Analysis Agenda Setting Methods: Quantitative Content Analysis Critical Discourse Analysis Material: Total of 99 news articles collected from Göteborgs-Posten, GT and GöteborgDirekt Resultat: The main result of the research shows that the media image of Angered is one-sided. LÄS MER

  5. 10. PRATA POLITIK PÅ FACEBOOK En kvantitativ innehållsanalys av svenska politiska partiers användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Hagbranth; Mikael Hermansson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap – PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 57 Antal ord: 15 505 Nyckelord: Politik, Sociala medier, Facebook, Tvåvägskommunikation, Politisk kommunikation, Politics, Social media, Political Public Relations, Kommunikationsfunktioner, Framing Syfte: Denna rapport ämnar undersöka hur svenska riksdagspartier kommunicerar med befolkningen på Facebook mellan åren 2012–2016. De två ämnen som ligger till grund för undersökningen är sjukvård och utbildning. LÄS MER