Sökning: "föräldrar och förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 555 uppsatser innehållade orden föräldrar och förskola.

  1. 21. Goda relationer under den föräldraaktiva introduktionen : Pedagogers tankar om relationsskapande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Föräldraaktiv introduktion; förskola; goda relationer; anknytning; barngruppens betydelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger uppfattar sin roll vad det gäller att skapa goda relationer till barn och deras föräldrar samt den kvarvarande barngruppens betydelse under den föräldraaktiva introduktionen i förskolan. Studien utgår från två frågeställningar som handlar om hur pedagoger uttrycker sin relationsskapande roll och hur de uttrycker den kvarvarande barngruppens roll vid föräldraaktiv introduktion. LÄS MER

  2. 22. ETT LEVANDE SPRÅK : En studie av vuxnas motivation till att lära sig och använda det samiska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Aira Fjällström; [2021]
    Nyckelord :minoritetsspråk; samiska; motivation; motiv; vuxeninlärning; språkbyte; språkbevarande; revitalisering;

    Sammanfattning : Samiska språket är ett av Sveriges minoritetsspråk som skyddas i lagen. Under en lång tid har samiskan befunnit sig i en språkbytesprocess. Forskning visar att när ett språk hotas är vuxeninlärning en viktig åtgärd i återupplivandet av språket. LÄS MER

  3. 23. Livssituationen för föräldrar till barn med funktionsnedsättning under Covid-19-pandemin : En kvalitativ studie med fokus på föräldrars upplevelser och interaktion med olika samhällsorgan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Simon Wallin; [2021]
    Nyckelord :Parents; Disabilities; Care access; COVID-19; life-situation; Föräldrar; Funktionsnedsättning; Vårdtillgång; Covid-19; livssituation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19-pandemin har påverkat hela samhället och inskränkningar har varit tvunget att göras för alla medborgare. Restriktioner kring sociala kontakter har förändrat livssituationen för individer med särskilda behov av assistans och vårdinsatser, som exempelvis för barn som har funktionshinder och deras familjer. LÄS MER

  4. 24. Från förskola till förskoleklass - en forskningsöversikt om de inre och yttre processer som omger barnen i den pedagogiska övergången

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Mina Solca; [2021]
    Nyckelord :pedagogiska övergångar; förskoleklass; överlämning; pedagogisk samverkan; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie är en forskningsöversikt i ämnet övergång mellan förskola och skola. Metodvalet innebär att forskning i ämnet sammanställts och analyserats utifrån likheter och olikheter i studiernas utfall. Sammanlagt fjorton studier har använts i genomförandet av den här studien. LÄS MER

  5. 25. Pedagogens syn på sin roll och på lärandet på öppen förskola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Holmberg Legebro; [2021]
    Nyckelord :Föräldraskap; Lärande; Pedagog; Samverkan; Öppen förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte och frågeställningar var att beskriva pedagogernas syn på sin roll och vilket lärande pedagogerna ser som viktigt att bidra till på den öppna förskolan, samt att diskutera pedagogernas syn i förhållande till den öppna förskolans kontext. Vilket lärande ser pedagogerna som viktigt att öppna förskolan bidrar till? Hur ser pedagogerna på sin roll på öppna förskolan? Har samverkan och kontext någon betydelse för hur pedagogerna ser på sin roll och lärandet på öppna förskolan? Åtta pedagoger på lika många öppna förskolor i mellansverige intervjuades och resultatet analyserades med en hermeneutisk ansats. LÄS MER