Sökning: "för och nackdelar med förberedelseklass"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden för och nackdelar med förberedelseklass.

  1. 1. Ordinlärning i förberedelseklass i skolår 7 – 9. En jämförande studie av inlärning av svenska ord via översättning till modersmålet, bilder eller förklaringar på svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marie Elisabeth Hansson; [2021-09-02]
    Nyckelord :ordinlärning; produktivt ordförråd; högfrekventa ord;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka om nyanlända högstadieelevers ordinlärning gynnas om orden översätts till modersmålet, visas på bild eller förklaras på svenska. Detta har undersökts genom att åtta elever i en förberedelseklass i skolår 7-9 under nio veckor fått femton svenska ord i läxa per vecka, vilka förhörts skriftligt. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av nyanlända elever i svensk skola : en kvalitativ studie med fokus på lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonas Hammarström; Jakob Ilboga Östberg; [2021]
    Nyckelord :inkludering; integrerning; exkludering; segregering; nyanlända elever; förberedelseklass;

    Sammanfattning : Hur mottagandet och undervisningen av nyanlända elever i skolan bör ske har länge varit ett omdebatterat ämne. Undervisning genom förberedelseklasser och direktplacering i ordinarie klass är två modeller för hur undervisningen av nyanlända elever brukar ske i de svenska grundskolorna. LÄS MER

  3. 3. Mottagning av nyanlända elever och deras kunskapsutveckling i svenska : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Urszula Spas; Janet Mogren; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Sverige; förberedelseklass; ordinarie klass; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den största ökning av personer med ett annat modersmål än svenska som någonsin har skett i Sverige under 2000-talet var under år 2016 enligt SCB. Detta har lett till att skolan har haft många utmaningar i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av nyanlända elever - ur ett språkdidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Lundberg; Lejla Redzepovic; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; nyanlända elever; språkinlärning;

    Sammanfattning : Det ökade antalet nyanlända elever sätter det svenska utbildningsväsendet på hårda prov. Forskningsläget visar på ett ömsesidigt förhållande mellan inkludering och språkinlärning. Syftet med vår litteraturstudie är att undersöka vad forskning visar om inkludering av nyanlända elever i skolan. LÄS MER

  5. 5. Organisationen för nyanlända elever i svensk grundskolas senare år : Olika sätt att organisera skolgången för nyanlända elever och faktorer som påverkar nyanlända elevers hälsa

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Pontus Rosén; [2017]
    Nyckelord :nyanlända; förberedelseklass; undervisning; integration; social tillvaro;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att kartlägga vilka undervisningsmodeller som dominerat svensk grundskola för nyanlända elever. Hur skolor organiserar undervisningen. Det finns olika sätt att göra detta och aspekter som ses som framgångsfaktorer. LÄS MER