Sökning: "förankring delaktighet"
Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden förankring delaktighet.
1. Acceptans hos närboende vid etablering av bygdeväg : En fallstudie av Sundsvall- och Timrå kommun
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/SamhällsbyggnadSammanfattning : Vid infrastrukturprojekt bör myndigheten informera de närboende om vad som sker i deras närliggande område. Forskning visar att förankring och tillit skapas när dialoger tillämpas i planeringsprocessen. De demokratiska processerna är viktiga för att kunna tillfredsställa allmänhetens intressen. LÄS MER
2. Effektiv samordning för trygghet som kärna i brottsförebyggande arbete : - Tre skånska kommuners implementering
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)Sammanfattning : I Sverige har en negativ utveckling skett i vissa geografiskt avgränsade bostadsområden, så kallade utsatta områden. Att minska brottsligheten och öka tryggheten i utsatta områden är av stor vikt. Det är därför relevant att undersöka huruvida kommuner med utsatta områden bedriver ett programtroget brottsförebyggande arbete. LÄS MER
3. Mälarens naturum
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Lake Mälaren exhibition hall in Kvicksund. The short strait in Lake Mälaren is an important part of Lake Mälaren's history. The strait divides the town of Kvicksund into two parts, where one side is in the city of Västerås and the other in the municipality of Eskilstuna. LÄS MER
4. "Kom inte och säg att jag inte klarar det för då bevisar jag bara att det går!" : En narrativ studie om upplevelsen att få vara en del av en skola för alla.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Individer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller individer i behov av särskilda insatser vill i allt större utsträckning vara delaktiga och inkluderade i samhället samtidigt som röster höjs för att den arbetskraft som samhället förlorat genom den exkludering som fortfarande fortgår måste ses över (SKL, 2016). Studiens syfte var att undersöka hur elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller elever i behov av särskilda insatser själva beskriver och berättar om sina upplevelser av sina individuella möjligheter till lärande och utveckling inom ramen för “en skola för alla” och tanken om “det livslånga lärandet”. LÄS MER
5. LEK SOM INTERVENTION FÖR BARN MED AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Människan är aktiv och mår bra av att aktivera sig på olika sätt. Det är genom lek barn lär sig om normer och roller samt utvecklar sin identitet och självkänsla. LÄS MER