Sökning: "fördelar och nackdelar med grupper"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar med grupper.

  1. 11. Dietister och diabetesteknik : En enkätstudie om användning och upplevd kunskapsnivå

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Karin Lindau; [2021]
    Nyckelord :diabetesteknik dietister;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund  Diabetesteknik innebär bland annat insulinpumpar, kontinuerlig glukosmätning (Continous Glucose Monitoring; CGM) och program och appar för datahantering. Diabetestekniken har inneburit stor skillnad för patienterna, bland annat minskar risken för kort- och långsiktiga diabeteskomplikationer. LÄS MER

  2. 12. Kooperativt lärande i den tidiga läs-och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Barrander; Jennie Möller; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; kooperativt lärande; läs- och skrivinlärningsmetoder; samarbete; tidig läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att bidra med kunskap kring lärares upplevelser av att använda kooperativt lärande i den tidiga läs- och skrivutvecklingen, samt att få ta del av deras upplevelser av fördelar och nackdelar med att undervisa på detta sätt. Frågeställningar  Hur utformar lärarna den tidiga läs- och skrivundervisningen? Hur använder lärarna kooperativt lärande i läs- och skrivundervisningen? Vilka effekter ser lärarna av att använda kooperativt lärande i läs- och skrivundervisningen? Hur upplever lärarna att arbetssättet passar elevers olika förutsättningar? Teorier Den teoretiska grunden i studien vilar framför allt på några delar inom det sociokulturella perspektiv, KASAM och inkludering. LÄS MER

  3. 13. Problemlösande undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :problem-solving; outdoor education; motivation; movement; cooperation; problemlösning; utomhuspedagogik; motivation; rörelse; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers och lärares syn på problemlösningsarbetet i ämnet matematik i utomhusmiljö. Frågeställningarna i syftet behandlar vilka fördelar respektive nackdelar elever och lärare finner genom utomhuspedagogik samt om problemlösning i utomhusmiljö kan vara motivationshöjande. LÄS MER

  4. 14. Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma de Barés; Julia Odmyr; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trotsbegränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist påkunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn ochpedagoger. LÄS MER

  5. 15. Medarbetarens uppfattning av att arbeta i en självstyrande grupp : En studie om självstyrande grupper med utgångspunkt från den kommunala hemtjänsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Adela Morina; Alma Bavcic; [2019]
    Nyckelord :autonomous groups; leadership; teamwork; empowerment; employeeship; Självstyrande grupper; ledarskap; teamwork; empowerment; medarbetar skap;

    Sammanfattning : Forskning beskriver att ledarskap och medarbetarskap är minst lika viktiga som fenomen. Trots detta så är intresset och kunskapen om ledarskap oerhört mycket större än om medarbetarskap (Tengblad, 2009). Till skillnad från tidigare forskning kommer denna studie fokusera på medarbetarens uppfattning av fenomenetsjälvstyrande grupper. LÄS MER