Sökning: "förebyggande arbetsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förebyggande arbetsätt.

  1. 1. Distriktssköterskors erfarenheter av att arbeta inom primärvården under en pågående pandemi : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sandra Löfgren; Artemis Michailidou Söderberg; [2022]
    Nyckelord :distriktssköterska; upplevelser; primärvård; pandemi; information; trygghet; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Pandemin har nu under en lång tid påverkat människors liv globalt och har även satt sina spår i Sverige. Omorganisationer har gjorts i primärvården till följd av pandemin. Distriktssköterskor har en viktig roll i det hälsofrämjande och förebyggande inom primärvården men detta arbete har till stora delar fått prioriteras bort. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av Key Performance Indicators genom underhållstrategi för processindustrin

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Safin Arif; [2019]
    Nyckelord :Key Performance Indicators KPI’s ; Maintenance Engineering; Preventive Maintenance; Corrective Maintenance; Leading Lagging; Manufacturing Industry; Key Preformance Indicators KPI’s ; Underhållsteknik; Förebyggande Underhåll; Avhjälpande Underhåll; Leading Lagging; Produktion; Industri;

    Sammanfattning : Följande avhandlingsarbete har utförts som en fallstudie på BillerudKorsnäs tillsammans med en litteraturstudie som har gett upphov till den teoretiska referensram som grundläggande lagt grunden för mätstrukturen Key Performance Indicators (KPI) utformad för underhållsorganisationen. Vidare har datainsamling i form av intern och extern benchmarking tillsammans med dokumentstudier, semistrukturerade intervjuer och strukturerade observationer genomförts för att få en fullständig redogörelse för den aktuella situationen i enlighet med riktlinjerna för examensarbete på högskolenivå. LÄS MER

  3. 3. Akut intubation vid en akutmottagning - Hur kan patientsäkerheten förbättras?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Camilla Norlander; Åse Johansson; [2017]
    Nyckelord :Rapid sequence induction; patient safety; emergency room; checklist;

    Sammanfattning : ABSTRACTStudying patients' reduced autonomy in acute care is complicated. There are few studies describing the patient's perspective in acute intubations. This was a quantitative literature study, where the primary purpose was to examine if there were evidence based plans of action to improve patient safety with intubations at the emergency room. LÄS MER

  4. 4. Mobbning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas uppfattning om mobbning och dess förekomst i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelica Motor; Nida Shahid; [2015]
    Nyckelord :Bullying; preschool; preschool teachers perception; prevention; Mobbning; förskolan; förskollärarnas uppfattning; förebyggande arbetsätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka insikten kring mobbning i förskolan. Vi är medvetna om att mobbning uppmärksammats i skolan och finner därmed intresse i att ta reda på om det även förekommer i förskolan. Våra frågeställningar utgår från hur förskollärarna uppfattar mobbning och på vilket sätt det förekommer. LÄS MER

  5. 5. Kan vi få hjälp? : En kvalitativ studie om hur förskollärare och specialpedagoger arbetar för att uppmärksamma gråzonsbarn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Martina Martinsson; Sara Ahola; [2014]
    Nyckelord :Arbetssätt; samarbete; gråzonsbarn; specialpedagogik; förskola; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur förskollärare och specialpedagoger arbetar för att uppmärksamma gråzonsbarn i förskolans verksamhet. De frågeställningar som besvaras i studien är: Hur ser förskollärarens och specialpedagogens arbetsätt ut gällande barn i gråzonen? Hur samarbetar förskollärare och specialpedagoger i förskolan kring gråzonsbarn? Hur påverkar den fysiska samt psykiska pedagogiska miljön i förskolan barn i gråzonen? Studien är en kvalitativ intervjustudie där fem verksamma förskollärare och två verksamma specialpedagoger från olika förskolor i olika kommuner har deltagit. LÄS MER