Sökning: "företaget IKEA"

Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade orden företaget IKEA.

  1. 16. Hållbarhetsrapporten som styrmedel : Hur företag kan styra sina medarbetare mot miljömässig hållbarhet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emelie Davidsson; Pernilla Larsson; [2017]
    Nyckelord :Sustainability report; management control; co-workers; motivation; Hållbarhetsrapport; ekonomistyrning; medarbetare; motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt en studie av Svensk Handel (2015) ökar konsumenters krav på företagens hållbarhetsarbete. Första december 2016 trädde en ny lag om hållbarhetsrapportering i kraft (Årsredovisningslagen, SFS 1995:1554). LÄS MER

  2. 17. "Det enda konstanta är förändring" : En studie som undersöker det beslutsunderlag som ligger till grund för strategiska förändringar, samt vilken roll ekonomistyrningen har vid dessa beslut

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ebba Olson; Simon Thellsson; [2017]
    Nyckelord :Strategic change; corporate strategy; management control; management accounting; Strategiska beslut; affärsstrategi; ekonomistyrning; strategisk förändring;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Ett företags konkurrenskraft och överlevnadsförmåga hänger i mångt och mycket ihop med hur väl de kan förändra sig. Som ett verktyg för att hantera en föränderlig omvärld behöver företag därmed kunna förändra sin strategi, både på övergripande och detaljnivå. LÄS MER

  3. 18. Retoriska strategier online : – En studie av svenska företags förtroendeingivande webbkommunikation –

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmy Hedman; Patricia Svensson; [2017]
    Nyckelord :doxa; företag; förtroendeingivande webbkommunikation; pisteis; retorik; topikanalys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur fyra svenska företag, med hjälp av retoriska strategier, kommunicerar förtroendeingivande under sina “Om oss”- kategorier på respektive webbsida. Detta med hjälp av att studera och tolka vilka topiker som blir synliga samt vilken effekt dessa har för en förtroendeingivande process. LÄS MER

  4. 19. Affärsstrategiska beslut när en jätte kommer till stan : Ett valexperiment när IKEA etablerar sig

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Thomas Nordvall; Simon Vilhelmsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Konkurrensen inom detaljhandeln har ökat kraftigt till följd av ett ökat antal aktörer med allt större butikskoncept. Denna utveckling och konkurrenssituation har inneburit större utmaning för de mindre detaljhandelsföretagen på grund av deras begränsade ekonomiska och personella resurser. LÄS MER

  5. 20. Ta vara på tecknen : En semiotisk analys över IKEAs marknads- och varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Andersson; Simone Skoglöf; [2016]
    Nyckelord :semiotik; semiotisk analys; IKEA; denotation; konnotation; reklamfilm; katalog;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur IKEA framställer mänskliga- och sociala relationer i sin marknadsföring. Samt, genom analysen, undersöka hur IKEA skapar bilden av företaget, varumärket, reklambudskapet och deras image genom att framställa vissa mänskliga relationer. LÄS MER