Sökning: "företagets perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 730 uppsatser innehållade orden företagets perspektiv.

  1. 1. Integrering av hållbarhet inom den traditionella ekonomistyrningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Rahima Shareefi; [2024-02-20]
    Nyckelord :Sustainability; integration sustainability; management control system; triple bottom line; balanced scorecard; sustainability balanced scorecard;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är något som i dagens samhälle är alltmer aktuellt. Vi lever i en värld som kräver att vi rättar oss och anpassar oss efter globala uppmaningar. LÄS MER

  2. 2. En stiftelses dilemma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Bengtsson; Filip Höök; [2024]
    Nyckelord :Korsdrag; intressenter; förväntningar; strategi; stiftelse; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: En Stiftelses Dilemma: En kvalitativ studie om en stiftelses balansgång mellan förväntningar och verksamhet under Covid-19 pandemin Seminariedatum: 11 januari 2024 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Axel Bengtsson och Filip Höök Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Korsdrag, intressenter, förväntningar, strategi, stiftelse Forskningsfråga: Hur vidhåller man som organisation strategisk konsistens när omgivningen ställer nya krav på verksamheten? Syfte: Studien ämnar att bidra till förståelse för hur strategiska beslut påverkas av förväntningar från intressenter genom att undersöka ett bostadsbolags hantering av förväntningar som uppkom under Covid-19 pandemin i relation till företagets verksamhet. Metod: Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri från fyra anställda på det undersökta bostadsbolaget samlats in. LÄS MER

  3. 3. Kontroll i Kaoset - En Fallstudie på Oatlys Kris- och Kommunikationsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel-Maxim Petrik; Oscar Holgersson; [2024]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intressenter; Varumärkesaktivism; Hållbarhet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research questions: How do internal and external crisis communication interact with each other and how does this play a role in crisis management in companies that apply brand activism? Purpose: The purpose of this essay is to gain a deeper understanding of how internal and external crisis communication affect each other and how the interaction between these affect the company's crisis management. Methodology: The choice of methodology that was made was based on a hermeneutic research strategy, together with a qualitative research strategy. LÄS MER

  4. 4. Ledarutmaningar i den nya verkligheten : En empirisk undersökning om hur ledarens kommunikation påverkas av distansarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ludvig Håkansson; Fredrik Björding; Mark Malmberg; [2023]
    Nyckelord :Distansledarskap; kommunikation; synkron; asynkron; kommunikationskanaler; ledarstilar; relationer; förändring; motivera och engagera.;

    Sammanfattning : En av konsekvenserna av pandemin är att distansarbete blivit ett vardagligt arbetssätt som efterfrågas av många. Detta har tvingat organisationer att anpassa sig till nya situationer och utmaningar gällande den interna kommunikationen. LÄS MER

  5. 5. Mikroföretagens upplevelse av revision och efterfrågan av frivillig revision : En undersökning om faktorerna intern nytta samt relation till revisor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emma Nilsson; Wilma Stattin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Revision innebär att en revisor granskar bolagets räkenskaper och bolagsledningens förvaltning. Revisorns uppgift är att kvalitetssäkra den information som styrelsen och VD:n ger ut för att säkerställa att informationen är korrekt samt skapa en trygghet till företagets intressenter (FAR, u.åa.). LÄS MER