Sökning: "förmågan att organisera utan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förmågan att organisera utan.

  1. 1. Språklärares strategier och arbetssätt för att träna elevernas muntliga kommunikativa förmåga : En studie baserad på intervjuer av sex lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anne-Charlotte Plante; [2019]
    Nyckelord :Strategier; arbetssätt; muntlig kommunikativ förmåga; moderna språk; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilka arbetssätt och strategier lärare i franska och övriga moderna språk använder sig av för att organisera undervisningen i muntlig språkfärdighet för att utveckla elevernas muntliga kommunikativa förmåga och varför de väljer att göra som de gör. I studien intervjuades sex verksamma lärare i moderna språken, i franska, spanska och tyska. LÄS MER

  2. 2. Förmågan att organisera utan att begränsa : En studie om motstridigheterna i hanteringen av personalpolicys och rutiner ur ett human resource management-perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Daniella Roppen Magnusson; Laura Johnsson; [2016]
    Nyckelord :personnel policy; routine; HRM; motivation; commitment; organizational culture; values; organize; limitations; autonomy; guidelines; large companies; personnel management; contradictions; personalpolicy; rutin; HRM; motivation; engagemang; organisationskultur; värderingar; organisera; begränsa; självständighet; riktlinjer; stora företag; personalledning; motstridighet;

    Sammanfattning : Frågeställningar: - Varför är arbetet med HRM genom personalpolicys och rutiner väsentligt för företag? - Hur arbetar företag med personalpolicys och rutiner i förhållande till motivation och engagemang? - Hur arbetar företag med personalpolicys och rutiner i förhållande till organisationskultur och värderingar? Syfte Syftet med studien är att skapa en förståelse över hur företag arbetar med HRM för att hantera motstridigheter som kan uppkomma i arbetet med personalpolicys och rutiner Metod Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod där empiriskt material samlades in genom semistrukturerade intervjuer med relevanta respondenter inom HR på stora företag. Undersökningen har genomförts med en jämförande design. LÄS MER

  3. 3. Förankra utan att kasta ankar : En uppsats om organiserandets betydelse i projektorganisationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Jenny Lundin; Sara Persson; [2015]
    Nyckelord :Project; project organisations; organisation; coordination; hierarchy; legitimacy; anchoring; Projekt; projektorganisationer; organisering; samordning; hierarki; legitimitet; förankring.;

    Sammanfattning : I denna fallstudie skapas förståelse för projektorganisationers organisering. Detta har gjorts genom att inledningsvis beskriva den organisatoriska utvecklingen, där byråkrati och postbyråkrati präglar introduktionen. LÄS MER

  4. 4. Projektledarens varierande roll vid konflikthantering : Hur varierar projektledarens roll vid konflikthantering då gruppen genomgår olika utvecklingsfaser?

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Johan Jacobsén; Sebastian Lodge; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ökad konkurrens och snabba förändringar i företagens omvärld leder till att företagen snabbt måste kunna anpassa sig till de nya förutsättningarna. Genom att organisera företaget i projektform kan dess flexibilitet kraftigt förbättras. LÄS MER

  5. 5. Ledarstilar och framgångsrikt ledarskap i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Lina Wistrand; Hannan Yosef; [2007]
    Nyckelord :lärares ledarstilar; ledarskap; framgångsrikt ledarskap; skola;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka olika lärares ledarstilar, deras syn på ledarskap och framgångsrikt ledarskap. Studien gjordes på ett kvalitativt sätt med hjälp av semistrukturerade intervjuer och observationer av fyra högstadielärare. Resultaten visade att de flesta lärarna använde en situationsanpassad ledarstil. LÄS MER