Sökning: "förskola lokaler"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden förskola lokaler.

  1. 1. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jonna Johansson; Sara Ilievski; Shazia Ibrahimy; [2023-10-21]
    Nyckelord :Lek; Lärande; Utveckling; Förskola; Förskoleklass; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER

  2. 2. Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Edvardsson Edin; Najma Adan; Zarlasht Shirinzadah; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fysisk aktivitet; miljö; inomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. ... och benen är fulla med spring! Barns bristande rätt till en god utemiljö i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Emelie Rosqvist Ljungbäck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; utemiljö: utevistelse; miljölagstiftning; miljöförvaltning; hälsoskydd; tillsynsmyndighet; tillsynsansvar; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Today, 86% of children between the age of 1 and 5 are enrolled in preschools in Sweden. The outdoor environment is important to support children’s development, health, and wellbeing. Children’s perception of what an appropriate outdoor environment is often differs from what adults consider to be a god and healthy outdoor environment. LÄS MER

  4. 4. SAMBAND MELLAN AVVIKELSER I OLIKA BYGGPROJEKTEn analys av projekt där det ekonomiska resultatet har blivit sämre än förvänta : CONNECTING DEVIATIONS IN DIFFERENT CONSTRUCTION PROJECTSAn analysis of projects where the economic results failed to meet expectations

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Runa Strömberg Bellow; Anton Valfridsson; [2023]
    Nyckelord :Construction production; Construction; Project finances; Current budget; Forecast; Cost by category; Project follow-up; Planning; Organization; Experience feedback; Byggproduktion; Bygg; Projektekonomi; Aktuell budget; Prognos; Kostnadskategorier; Projektuppföljning; Projektering; Organisation; Erfarenhetsåterföring; Återkoppling;

    Sammanfattning : Projektekonomi och kostnadsstyrning är centrala delar i byggentreprenaders verksamheter. Trots att ett projekt bedöms vara estetiskt tilltalande och innehåller alla kvaliteter som har lovats till beställare, kan utfallet ändå betraktas som olyckligt för entreprenaden om kostnadenblir högre än förväntat. LÄS MER

  5. 5. Stress inom förskolan : Kvalitativ studie hur arbetsmiljön och momenten i förskolan påverkas av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jonathan Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Educators; preschool; stress; work environment; Pedagoger; förskola; stress; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning från 1995 fanns stress inom läraryrket och liknande stress finns än idag. Syftet med studien är att beskriva moment som innehåller stressen och hur det påverkar arbetsmiljön i förskolan. Stressen undersöks med användandet av ljudinspelade intervjuer av två barnskötare och två förskollärare. LÄS MER