Sökning: "förskolan digital kompetens"

Visar resultat 21 - 25 av 228 uppsatser innehållade orden förskolan digital kompetens.

  1. 21. Hur får man med alla på digitaliseringståget? : Möjligheter och utmaningar med digitala verktyg i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nidjar Jasaraj; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; förskollärare; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder och motiverar digitala verktyg i förskolans undervisning. Syftet är likaså att få syn på de möjligheter och utmaningar som förskollärare identifierat i samband med användning av digitala verktyg i förskolans undervisning. LÄS MER

  2. 22. “JAG VILL JOBBA MED ALLTING” : Barns uppfattningar om digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Edström; Linnea Gradin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Digitala verktyg; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande styrdokument för förskolan ska barnen få utveckla adekvat digital kompetens samt ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Av orsaken att förskolan många gånger är barnens andra hem fokuserar detta examensarbete på barns perspektiv. LÄS MER

  3. 23. Förskollärares användning av digitala verktyg i planerade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Georgia Gaitanidou; Ida Andersson; [2023]
    Nyckelord :Participation; digital tools; digital skills; ICT; multimodal; Delaktighet; digitala verktyg; digitala kompetens; IKT; multimodal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare använder digitala verktyg i sina verksamheter för att stimulera barns lärande. Kvalitativa intervjuer genomfördes för att undersöka förskollärares förhållningssätt i användningen av digitala verktyg i planerade aktiviteter. LÄS MER

  4. 24. Digitala verktyg i förskolan : Vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Backsell; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Vårdnadshavare; Adekvat digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vårdnadshavares uppfattning av fenomenet digitala verktyg i förskolan. Studien utgår från en fenomenografisk ståndpunkt, där deltagarnas individuella uppfattningar och erfarenheter står i fokus. LÄS MER

  5. 25. Det handlar om att förbereda barnen inför en digitaliserad värld : En fenomenografisk studie om rektorers och förskollärares uppfattningar om förskolans digitaliseringsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Stefansdotter Axelsson; Emelie Ansgarsdotter; [2023]
    Nyckelord :Adequate digital competence; didactics; digitalization; phenomenography; preeschool teacher; principal; Adekvat digital kompetens; didaktik; digitalisering; fenomenografi; förskollärare; rektor;

    Sammanfattning : När förskolans reviderade läroplan trädde i kraft år 2019 fick digitaliseringen en tydlig plats i styrdokumentet, med avsikten att barnen i förskolan ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. I läroplanen framgår dock inte hur detta arbete ska gå till. LÄS MER