Sökning: "förskollärare yrkesidentitet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskollärare yrkesidentitet.

  1. 1. Med en fot i varje läger - En studie om försteläraren i förskolans komplexa uppdrag

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Krüger; Kajsa Persson Lopez; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Förstelärare; Gränsupprätthållande; Identitet; Organisation; Positioner; Roller;

    Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att ta reda på hur rollen som förstelärare kan upplevas på förskolan gällande arbetsuppgifter, gränsupprätthållning samt yrkesidentitet. Förstelärare i förskolan blir allt fler trots att staten inte har avsatt en budget för att skapa karriärvägar i förskolan, vilket gör att uppdragsbeskrivningar sker på kommunal nivå och är beroende av kommunala riktlinjer och de behov som finns i verksamheten för närvarande. LÄS MER

  2. 2. ”Är snoret grönt så är det troligtvis infekterat.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Thörn; [2016]
    Nyckelord :Auktoritet; barn; diskurs; expert; förskollärare; föräldrar; status; profession; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en diskursanalys av moraliserande debattinlägg skrivna av förskollärare om föräldrar. I uppsatsen undersöks vilken diskurs om föräldrar, barn och förskollärare som identifierats i tre publika debattinlägg skrivna av förskollärare om föräldrar, och hur denna diskurs kan förstås utifrån ett professionsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Professionell identitet : Förskollärares yrkesspecifika kompetenser, i en förskola på vetenskaplig grund.

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik; Högskolan i Jönköping/Skola på vetenskaplig grund

    Författare :Victoria Grander Berglund; Jenny Wolf; [2014]
    Nyckelord :preschoolteacher; professional; competence; scientific basis; complexity; Förskollärare; professionell; kompetens; identitet; vetenskaplig grund; komplexitet;

    Sammanfattning : 2011 fick det svenska utbildningsväsendet en ny skollag, i vilken det står att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Tidigare studier har påvisat att förskollärare känner en osäkerhet inför vad det vetenskapliga begreppet innebär. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares och grundskollärars tal om sin yrkesidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Schvili; [2012]
    Nyckelord :förskola; grundskola; kvalitativ intervju; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var, att utifrån tanken att människan är en social varelse som utvecklas i samspel med andra, undersöka hur förskollärare och grundskollärare talar om sin yrkesidentitet. Detta är relevant på grund av att deras respektive verksamheter är viktiga, samverkande delar i det svenska utbildningssystemet. LÄS MER

  5. 5. ”Vi gör som vi alltid gjort men tänker nytt” : En intervjustudie med fokus på förskollärares förändrade syn kring sin yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lina Andersson; Lisbeth Strid; [2010]
    Nyckelord :Förskollärare; yrkesroll; professionalitet; kompetenser; pedagogiska konsekvenser;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att beskriva förskollärares tankar kring sin yrkesroll. Vi vill undersöka vilka faktorer som kan inverka samt vilka möjligheter och hinder som kan uppstå i det praktiska yrkesutövandet. Vi vill ta reda på vilken betydelse arbetslaget har för att förskollärare utvecklas i sin yrkesidentitet. LÄS MER