Sökning: "förvärv teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden förvärv teorier.

  1. 1. Företagstransaktioners påverkan på operativ lönsamhet: Hur fusioner och förvärv påverkar förvärvarens EBITDA-marginal

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Ahnlund; Mathilda Sjöström; [2023-08-18]
    Nyckelord :fusioner och förvärv; motiv; synergieffekter; agentteori; hybris teori; kvantitativ forskning; EBITDA-marginal; regressionsanalys; västeuropa;

    Sammanfattning : Att genomgå en företagstransaktion har blivit en populär strategi för att försäkra tillväxt och generera mervärde i företag. Tidigare studier har visat motstridigheter i om en företagstransaktion genererar de mervärde som eftersträvas, där utfall i flera studier resulterat i värdeförstörande. LÄS MER

  2. 2. Omvänt förvärv : En missförstådd noteringsprocess?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oscar Sköld; William Müntzing; [2023]
    Nyckelord :Reverse merger; listing; stock; Omvänt förvärv; börsnotering; aktie;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka varför företag väljer att notera sig genom ett omvänt förvärv. Vi vill ta reda på vilka för- och nackdelar det finns med den här processen, och ifall den verkligen är mindre kostsam jämfört med en traditionell notering. LÄS MER

  3. 3. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Sjöholm; Moa Nordstedt; Sofie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Budpremie; Kvinnor; Förvärv; Styrelse; Riskaversion; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket – En kvantitativ studie om kvinnors påverkan på budpremien vid företagsförvärv Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH89: Examensarbete kandidatnivå i finansiering, 15 högskolepoäng Författare: Sofie Andersson, Moa Nordstedt och Sofia Sjöholm Handledare: Maria Gårdängen Nyckelord: Budpremie, kvinnor, förvärv, styrelse, riskaversion Forskningsfråga: Påverkas budpremien vid företagsförvärv när det finns en större representation av kvinnor i styrelsen hos intressenterna? Syfte: Syftet med studien är att analysera om det finns något samband mellan storleken på budpremien vid förvärv och högre andel kvinnor i styrelsen hos intressenterna på den svenska marknaden. Metod: Studien är av kvantitativ karaktär med en deduktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Teknikens Gränser: En Inblick i Utmaningarna vid Förvärv av Techbolag och det Uteblivna Värdeskapandet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Sjöberg; Carl Bramer; Hugo Öberg; [2023]
    Nyckelord :Förvärv; Uppköp; M A; Techförvärv; Värdeskapande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Frågeställning ➣ Är techförvärv värdeskapande? ➣ Finns det skillnader i värdeskapande vid techförvärv mellan EU och USA? Syfte: Syftet med studien är att undersöka om bolag som genomför företagsförvärv inom techsektorn genererar abnormal aktieavkastning till dess aktieägare samt om det finns skillnader i graden av värdeskapande mellan EU och USA. Praktiskt ramverk: Den tidigare forskningen inom området utgör studiens praktiska bas. LÄS MER

  5. 5. Marknadens reaktion på annonsering av förvärv hos tillväxtföretag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Caspher Maxnér; David Rimbe; [2022]
    Nyckelord :Event study; Acquisition; Growth companies; Efficient market hypothesis; Hubris hypothesis; Abnormal return.; Händelsestudie; Förvärv; Tillväxtföretag; Effektiva marknadshypotesen; Hybrishypotesen; Abnormal avkastning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida tillväxtföretag genererar en abnormal avkastning i samband med annonsering av ett förvärv. Studien genomför en händelsestudie där 30 noterade företag på Stockholmsbörsen har blivit utvalda genom olika urvalskriterier, till exempel köpeskilling och typ av företag. LÄS MER