Sökning: "förvärvad hjärnskada; rehabilitering"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden förvärvad hjärnskada; rehabilitering.
11. Effekter av Vasa-konceptet på funktion i övre extremitet och på livskvalitet efter förvärvad hjärnskada : tre experimentella fallstudier
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Bakgrund I Sverige drabbas årligen 50 000 personer av förvärvad hjärnskada. Vanliga komplikationer är funktionsnedsättning i övre extremitet, skuldersmärta, spasticitet och sänkt livskvalitet. LÄS MER
12. Elevens främlingskap till sig själv och strategier för nyorientering : Specialpedagogiskt stöd för elever som behandlats för hjärntumör
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats undersöker vad specialpedagoger vid rehab- och habilitering upplever att elever, som har varaktig kognitiv funktionsnedsättning efter behandling av hjärntumör, behöver för stöd i sin skolgång. I studien söks svaret på vilka utmaningar eleverna står inför efter sjukdom och behandling samt vilka anpassningar, metoder och strategier som eleverna kan behöva. LÄS MER
13. Logopedinsatser vid afasi: arbete med omgivningsfaktorer med fokus på närstående
Kandidat-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Afasi, en förvärvad språkstörning som påverkar kommunikationsförmågan, kan följa som sekundärt symtom till hjärnskada, exempelvis stroke. Störningar i kommunikationsförmågan kan påverka delaktigheten. Tidigare forskning har uppmärksammat arbetet med omgivningsfaktorer vid afasi och påtalat att det behövs utökad kartläggning. LÄS MER
14. Åtgärder för att förebygga eller behandla kontrakturer hos patienter med förvärvad hjärnskada - en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : .... LÄS MER
15. Skolans möte med barn med förvärvade hjärnskador.
Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur rehabiliteringspersonal, lärare och föräldrar upplever skolans beredskap för att ta emot barn med en förvärvad hjärnskada. Ansatsen utgår från en metodtriangulering med intervjufrågor och enkätfrågor. LÄS MER