Sökning: "faktorer som påverkar barns utveckling"

Visar resultat 36 - 40 av 143 uppsatser innehållade orden faktorer som påverkar barns utveckling.

  1. 36. Föräldrars engagemang och påverkan på barns motivation i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Luma Al-Bayati; Aliaa Eddnan Husein; [2021]
    Nyckelord :Föräldraengagemang; grundskola; kunskapsinhämtning; matematik; motivation; självförtroende.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att bilda oss en uppfattning om och få en förståelse för vad det är som motiverar och hjälper elever i grundskolan till matematikstudier. Vi har även varit intresserade av att ta reda på vilka faktorer som påverkar deras matematikintresse samt vilken roll föräldrarna har i motivationen för att studera matematik. LÄS MER

  2. 37. Grovmotorisk utveckling hos barn med idiopatisk Pes Equino Varus Adductus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Amelie Israelsson; Ellen Larsson; [2021]
    Nyckelord :Klumpfot; grovmotorisk utveckling; Clubfoot Assessment Protocol; Pirani Score; recidiv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Pes Equino Varus Adductus (PEVA), även känt som klumpfot, är en medfödd felställning i fotens leder som kräver omfattande behandling under flera år. Det finns ett fåtal studier om hur PEVA påverkar barns grovmotoriska utveckling. Mer kunskap behövs om vilka faktorer som eventuellt kan påverka den grovmotoriska utvecklingen. LÄS MER

  3. 38. Pedagogers uppfattningar om barns språkutveckling genom lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Einbjörn; Scala Aziz; [2021]
    Nyckelord :Barn; förskola; lek; pedagoger; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa pedagoger upplevelser och synsätt på hur lek påverkar barnens språkutveckling samt hur pedagoger arbetar med leken för att främja språkutveckling i förskolan. Denna studie utgår från sociokulturellt perspektiv och sociokognitiv teori. LÄS MER

  4. 39. Högläsning i klassrummet : Faktorer som påverkar lärares val av litteratur till högläsning och hur det påverkar elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Källström; Lowisa Hult; [2021]
    Nyckelord :högläsning; skönlitteratur; språkutveckling; grundskolan; förskoleklass.;

    Sammanfattning : Högläsning är idag en aktivitet som används dagligen i undervisningen i årskurs 1-3. Däremot uppmärksammade vi under vår verksamhetsförlagda utbildning att högläsning används i mån av tid eller som en avkopplingsmetod före raster. LÄS MER

  5. 40. För vems ögon : - en studie om hur föskollärare dokumenterar stödinsatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Granat; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; dokumentation; stödinsatser; uppföljning; utvärdering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Granat, Therese (2021). För vems ögon? En studie om hur förskollärare dokumenterar stödinsatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER