Sökning: "faktorer som påverkar barns utveckling"

Visar resultat 31 - 35 av 143 uppsatser innehållade orden faktorer som påverkar barns utveckling.

  1. 31. Teknikundervisning i barns lek : ”Barns lek är grunden till lärandet, utan leken har vi ingenting”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Roussou; Sandra Jones; [2021]
    Nyckelord :phenomenography; play; preschool; teaching; technics; fenomenografi; förskola; lek; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ämnet teknik i förskolan och studiens syfte var att undersöka hur olika faktorer främjar teknikundervisning i barns lek. För att identifiera faktorerna har fem förskollärare som är verksamma på fyra olika förskolor i Mellansverige med inriktningen teknik intervjuats. LÄS MER

  2. 32. Det är inte en 'en - man show' : En intervju och enkätundersökning om förskollärarnas tankar kring pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabel Bosnjak; Adelina Murseli; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; pedagogisk dokumentation; uppfattning; förutsättning;

    Sammanfattning : Under arbetet med denna studie fann vi att pedagogisk dokumentation alltid arbetas inom svensk förskola. Syfte med denna studie var att undersöka hur förskollärarna betraktar pedagogisk dokumentation och förutsättningar för pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  3. 33. ”Alla barn är i behov av anknytning!" : En studie om förskollärares syn på anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Jönsson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningsteori; Förskola; Förskollärare; Trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få veta mer om hur förskollärare ser på anknytningens betydelse i förskolan. Studien utgick från tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 34. Hemmaföräldrars perspektiv på förskolan : En kvalitativ studie om hemmaföräldrars föreställningar om förskolan som arena för barns sociala utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Erlandsson; Beatrice Jansson; [2021]
    Nyckelord :Home parents; Social development; Preschool; Norm; Power; Norm criticism; Hemmaföräldrar; Social utveckling; Förskola; Norm; Makt; Normkritik;

    Sammanfattning : Studiens intention är att bidra med föreställningar om förskolan som den kan utgå från för att förbättra sin verksamhet och undervisning. Syftet är därför att synliggöra de föreställningar som finns hos några hemmaföräldrar om förskolan som arena för barns sociala utveckling i relation till deras hemmaomsorg. LÄS MER

  5. 35. ”Barn är som små känslosvampar” : - En intervjustudie om pedagogers syn på inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mikaela Åkesson; [2021]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; trygghet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens forskningsproblem är att höga krav ställs på pedagoger att genomföra inskolningar, men riktlinjerna från forskningen är få, i synnerhet de där pedagogerna själva fått beskriva hur inskolningar bör ske. Därför syftar studien till att undersöka hur sex pedagoger beskriver att de genomför inskolningar och vad de anser är betydelsefullt för att stärka barns trygghet och anknytning i denna process. LÄS MER