Sökning: "faktorer som påverkar barns utveckling"
Visar resultat 41 - 45 av 143 uppsatser innehållade orden faktorer som påverkar barns utveckling.
41. Effekter av föräldrastödsprogram på föräldrar och barn
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Föräldrar har en viktig roll i att främja barns hälsa, och har som vårdnadshavare ett ansvar för barnets utveckling. Föräldraförmåga och relation till barnet är faktorer som påverkar utvecklingen. LÄS MER
42. "Exempelvis så hade jag ett barn som behövde öva på att gå i trappor så då tränade jag detta med barnet" : En kvalitativ fenomenologisk studie om förskollärares erfarenheter av rörelse samt hur barns rörelsebehov i förskolan tillgodoses
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Att få röra på sig är betydelsefullt för både kroppen och kognitionen. Syftet med studien är att, utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, undersöka och presentera förskollärares erfarenheter av fysiska aktiviteter i förskolan, hur de arbetar med att tillgodose barns behov av rörelse och vilken betydelse organisationen har för detta. LÄS MER
43. Barns besök på IVA ur barnets och sjuksköterskans perspektiv : En systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Barns besök inom intensivvården har tidigare varit förbjudet. En bristande kompetens beskrivs av sjuksköterskor kring att möta barn som närstående vilket resulterar i att sjuksköterskor lättare exkluderar barn. Barn upplever blandade känslor kring besök på IVA och uttrycker ett behov av involvering. LÄS MER
44. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER
45. Exkludering : Hur förebygger vi det?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Vi har valt att utföra en studie kring begreppet exkludering. Efter noggrann litteraturgenomgång har vi insett att begreppet ’exkludering’ ofta samverkar med begreppet ’inkludering’. Läroplanen (Lpfö 18, s. LÄS MER