Sökning: "film semiotisk analys"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden film semiotisk analys.

  1. 16. Depression, djävulen och förvandling : En semiotisk analys av djävulen som visuell metafor för depression i den animerade kortfilmen How Have You Been?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Milena Legowska; [2021]
    Nyckelord :Visual metaphor; devil; monster; depression; mental health; semiotic analysis; symbolism; transformation; Visuell metafor; djävulsgestalt; monster; depression; psykisk hälsa; semiotisk analys; symbolism; förvandling;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera hur djävulsgestalten används som visuell metafor för depression i den animerade kortfilmen How Have You Been? (2020) skapad av Polly Nor och Adam Baker. Detta med målet att skapa bredare förståelse för hur visuella metaforer kan användas inom visuell kommunikation för att gestalta känslor. LÄS MER

  2. 17. ”They shall not grow old” : En semiotisk analys av tekniska restaureringar av gammalt krigsmaterial

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Julia Normark; [2021]
    Nyckelord :Restaureringar; tekniska förutsättningar; denotation; konnotation; representation;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt vilka tekniska tecken Peter Jackson har använt sig av för att restaurera gamla originalklipp från första världskriget för att skapa sin dokumentärfilm They Shall Not Grow Old, och vad dessa denotativa tecken ger för konnotationer hos publiken. En kvalitativ semiotisk analys har använts som metod för att svara på problemställningen ”Hur kan tekniska restaureringar av ett filmmaterial tolkas som visuella tecken i filmen They shall not grow old, och vilka möjliga betydelser kan dessa tecken ha”? Som avgränsning har arbetet enbart tittat på de tekniska restaureringarna som Jackson har gjort och ignorerat andra aspekter som narrativ, vad som visas och vad det är som sägs. LÄS MER

  3. 18. Att lyckas avslöja en dystopi : - En semiotisk analys av rasism i filmen Get Out

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Rümeysa Yildirim Akbas; [2020]
    Nyckelord :Semiotik; bildanalys; konnotation; denotation; perception; negrofili; rasism; symboler; tecken.;

    Sammanfattning : Hur arbetar en filmskapare med att lyckas förmedla ett budskap genom symboler? Gestaltas ett budskap med endast tecken och symboler eller finns det andra komponenter inom symbolism en filmskapare kan använda sig utav? Denna uppsats undersöker hur regissören Jordan Peeles film Get Out (2017) gestaltar historisk rasism genom ett semiotiskt perspektiv. Under analysens gång upptäcktes det nya symboliska komponenter som symboliska miljöer, symboliska handlingar samt symboliska föremål. LÄS MER

  4. 19. Representationen av maskulinitet i Guccis reklamfilm Mémoire d'une Odeur – En studie av Guccis reklamfilm med Harry Style som frontperson

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Cajsa Enckell; [2020]
    Nyckelord :Genus; maskulinitet; representation; Gucci; reklam; parfymreklam; stereotyper; hippies; Harry Styles; stjärnglans; film semiotisk analys;

    Sammanfattning : Den reklam vi ser idag är oftast uppbyggd på stereotyper som leder till ensidiga representationer av genus och blir därför problematiskt i skapandet av reklam. I den här uppsatsen undersöks Guccis reklamfilm för deras parfym Mémoire d’une Odeur (2019) där Harry Styles är frontperson, genom en film semiotisk analys där maskulinitet utifrån representation av kropp och aktivitet är i fokus. LÄS MER

  5. 20. Meningsskapande i inledningsmontaget av Pixars Upp : En bildsemiotisk och multimodal analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Ellinor Nordmark; [2020]
    Nyckelord :Semiotik; multimodalitet; animation; meningsskapande; känslor;

    Sammanfattning : Denna uppsats diskuterar genom en semiotisk och multimodal analys av intromontaget i filmen Upp hur semiotiska resurser samspelar i film och vad detta får för mening i filmen och hur detta kan appliceras på andra filmer. Uppsatsen går in på hur olika känslor såsom sorg, kärlek och uppfattningen av tid har gestaltats i denna scen och vad de olika semiotiska resurserna, färg, musik, objekt och klippning har för roll i att få fram dessa känslor. LÄS MER