Sökning: "flerspråkighet vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden flerspråkighet vuxna.

  1. 1. ”Det är alldeles för svårt” – vuxna andraspråkselever och yrkeslärare läser samt reflekterar över innehållet i en lärobok i kursen Omvårdnad 1

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ulf Sparredal; [2023-09-11]
    Nyckelord :vuxenutbildning; komvux; läromedel; läroböcker; läromedelsforskning; språkteknologi; svenska som andraspråk; flerspråkighet; vård- och omsorgsprogrammet; Omvårdnad 1;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie av utmaningar som vuxna andraspråkselever som läser en yrkesutbildning inom den kommunala vuxenutbildningen möter när de läser texter i en lärobok i ämnet Omvårdnad 1. Lärobokstexterna undersöks med en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder där de senare består i att vuxna andraspråkselever som studerar vård- och omsorgsprogrammets kurser inom kommunal vuxenutbildning läser, gör markeringar i och kommenterar på två texter i läroboken. LÄS MER

  2. 2. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  3. 3. Komplexitetsdrag i andraspråkstexter : En korpusbaserad undersökning av syntaktisk komplexitet i andraspråksinlärares skriftliga svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Johan Liljegren; [2023]
    Nyckelord :syntaktisk komplexitet; andraspråksinlärning; bedömning av språkfärdighet; inlärarkorpus; SweLL;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks syntaktiska drag som på olika sätt bidrar till komplexitet i texter skrivna av vuxna inlärare av svenska som andraspråk. Dessa drag benämns som komplexitetsdrag och inkluderar nominala bisatser, adverbiella bisatser, relativa bisatser, adjektivattribut, prepositionsattribut och infinitivattribut. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers arbetssätt för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lind; Acmena Roxana Raduca; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; pedagoger; språkutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Den här uppsatsen handlar om de arbetssätt som förskolepedagoger använder sig av för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Antalet barn med annat modersmål än svenska är i dag stort bland förskolor i Sverige (Skolinspektionen 2017, s.5). LÄS MER

  5. 5. Förskollärares upplevelser av arbetet med flerspråkighet : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares arbetssätt med fokus på barns språkutveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Lutfi; Rakell Razai; [2022]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; språkutveckling; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskning är att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkighet där språk och lärande står i fokus. De övergripande frågeställningarna inriktar sig mot förskollärares upplevelser inom deras didaktiska val av att skapa förutsättningar för språkutveckling. LÄS MER