Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Faktorer som bidrar till att personer lyckas bättre med studierna på folkhögskola : En intervjustudie med folkhögskole­deltagare som tidigare stött på hinder i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Björnemalm; [2023]
    Nyckelord :gymnasieavhopp; folkhögskola; deltagare; allmän kurs; framgångsfaktorer; erkännande; social gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om faktorer som bidrar till att personer som tidigare har mött hinder inom det reguljära skolsystemet lyckas bättre med studierna på folkhögskolans allmänna kurs. Studien har en kvalitativ ansats med deltagare på allmän kurs på folkhögskola som informanter. LÄS MER

  2. 2. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärande

    Författare :Hanna Wretmark; [2023]
    Nyckelord :subjektifiering; konst; folkhögskola; undervisning; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan ge­nom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER

  3. 3. Translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskapsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Matti Larsson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; folkhögskola; pedagogik; pedagogiska rollspel; rollspel; samhällskunskap; SO-undervisning; spel; spelbaserad undervisning; vuxenutbildning; translanguaging; transspråkande.;

    Sammanfattning : I denna studie tillämpas translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskaps-undervisning. Studien genomfördes i en flerspråkig klass på folkhögskola, där majoriteten av eleverna är emergent flerspråkiga. LÄS MER

  4. 4. Hästunderstött lärande som specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Forsgren; Johanna Hollsten; [2021]
    Nyckelord :Motivation; relationsteori; relationell pedagogik; hästunderstött lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur hästunderstött lärande kan öka motivationen för kursdeltagare i skolan, samt hur lärmiljön i stallet kan användas i de specialpedagogiska insatserna. Forskning visar att hästunderstött lärande är en insats som kan stärka motivationen, den empatiska förmågan, och stödja kursdeltagarna i relationsbyggande både i skolmiljö och vardag. LÄS MER

  5. 5. Arbetsplatslärande på distans : Anställdas upplevelse av hur distansarbete påverkar arbetsplatslärandet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Veronica Vesterlund; [2021]
    Nyckelord :Distansarbete; Arbetsplatslärande; Socialt samspel; Kollektivt lärande; Informellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för hur anställda på en folkhögskola upplever att distansarbete påverkar arbetsplatslärandet. Med utgångspunkt i att människan är relationell och att lärande sker i samspel med andra frågar vi hur upplever anställda på en folkhögskola att arbetsplatslärandet har påverkats av distansarbete? Studien är av kvalitativ och hermeneutisk ansats med ett fenomenologiskt perspektiv för att få en förståelse för informanternas upplevelser av fenomenet. LÄS MER