Sökning: "fonemen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet fonemen.

  1. 1. Fonologisk utveckling hos typiskt utvecklade finska och svenska barn : En jämförande studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Anna Lindfors; Daniela Blöcker; [2021]
    Nyckelord :phonology; phonological development; Finnish; Swedish; comparison; fonologi; fonologisk utveckling; finsktalande; svensktalande; jämförelse;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe the phonological development of Finnish children and to compare phonological development between monolingual Finnish speaking children in Finland and monolingual Swedish speaking children living in Sweden. Twenty Finnish children between 3;1 and 4;10 years old participated in the study. LÄS MER

  2. 2. Somaliska med arabisk skrift – en språkhistorisk studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Ahmed Sheikh; [2020-02-04]
    Nyckelord :arabiska; somaliska; arabiska; skriftsystem; ajami; wadaad; arabisk skrift;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur man har skrivit somaliska texter med arabisk skrift. Två konsonantfonem, /g/ och /ɖ/ och fyra vokalfonem, /ɛ/, /ɛː/, /o/ och /oː/ finns i somaliska men inte i arabiska. LÄS MER

  3. 3. En analys av tre uttalssegment i sverigesvenska hos sex finska andraspråkstalare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnea Ihala; [2020]
    Nyckelord :finska; svenska; andraspråk; andraspråksinlärning; brytning; uttal; uttalsanalys;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras uttalet hos unga finska andraspråkstalare, utifrån några kända uttalssvårigheter för finsktalande, för att ta reda på om de verkligen vållar problem, samt se hur uttalsavvikelserna realiseras. Det gäller uttalet av den svenska vokalen /ʉ̟ː/, klusilerna /b/, /g/, /p/ och /k/ och initiala konsonantkluster. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i uppförsbacke : En studie om utmaningar och möjligheter i tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Andersson; [2015]
    Nyckelord :apraxia; children; education; prevention; reading; difficulties; uttalssvårigheter; verbal dyspraxi; läsinlärning; läsundervisning; PRAXIS; språkutveckling; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa ökad kunskap om på vilket sätt arbetsmetoden PRAXIS kan vara en del av arbetet med den tidiga läsinlärningen för elever som är i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter. Det undersöker jag genom att göra ett undervisningsförsök i en klass under en period. LÄS MER

  5. 5. Ett fragment av Barlaams saga ok Josaphats : Diplomatarisk utgåva av AM 231 VII fol. med en paleografisk och ortografisk undersökning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alessandro Palumbo; [2011]
    Nyckelord :Barlaams saga ok Josaphats; AM 231 VII fol.; Uppsala Edda; grafonomi; paleografi; ortografi;

    Sammanfattning : Föremålet för denna undersökning är en isländsk handskrift från 1300-talet, AM 231 VII fol., som innehåller ett fragment av Barlaams saga ok Josaphats. Fragmentet består av två skadade pergamentblad och flera forskare har hävdat att dess upphovsman är densamme som har skrivit Uppsala-Eddan, även kallad DG 11. AM 231 VII fol. LÄS MER