Sökning: "fonologiska svårigheter"

Visar resultat 26 - 30 av 52 uppsatser innehållade orden fonologiska svårigheter.

  1. 26. "Du är ju inte din dyslexi" : Anpassningar och strategier som används i läs- och skrivundervisningen för elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Lindman; [2017]
    Nyckelord :Dyslexia; reading and writing disabilities; reading and writing lessons; adjustments; Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivundervisning; anpassningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om vilka anpassningar och strategier specialpedagoger och speciallärare använder i undervisningssammanhang för att diskutera hur klasslärare kan stödja läs- och skrivutvecklingen för elever med dyslexi. Med studien söker jag svar på hur arbetet kring elever med dyslexi ser ut samt vilken hjälp och vilket stöd lärare kan få från specialpedagog eller speciallärare. LÄS MER

  2. 27. Dyslexi och inkludering : Förutsättningar för en god läs- och skrivundervisning

    M1-uppsats,

    Författare :Frida Lindman; Julia Strang; [2016]
    Nyckelord :Dyslexi; Inkludering; läs- och skrivundervisning; klassrumsdimension;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att undersöka hur elever med dyslexi i årskurs F-3 kan inkluderas utifrån en klassrumsdimension i läs- och skrivundervisningen.  Med studien vill vi söka svar på hur lärare kan genomföra en inkluderad läs- och skrivundervisning samt hur den fördelaktigt kan se ut för elever med dyslexi. LÄS MER

  3. 28. ”I”ll Report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nuray Senli Elagöz; [2016]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; lässtrategier; SFI-elever; språk-; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING/ABSTRAKTTitel: ”Jag anmäler till Skrivverkstan…”. En intervjustudie med SFI-lärare, modersmålslärare och specialpedagog. ”I´ll report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator. LÄS MER

  4. 29. "Idag måste alla kunna läsa" : Tre pedagogers arbetssätt med elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Björknert; [2016]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; alternative tools; inclusion; phonological difficulties; special education teacher; literacy learning; Läs- och skrivsvårigheter; alternativa verktyg; inkludering; fonologiska svårigheter; speciallärare; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Abstract The aim of the study is to investigate how three pedagogues with different orientations work with reading and writing difficulties in the same school. A qualitative method with interviews and observations of the teachers was applied to investigate the methods used by a special education teacher, a class pedagogue and a special education pedagogue, and the needs for support in the teaching of pupils with reading and writing difficulties. LÄS MER

  5. 30. Språkutveckling i uppförsbacke : En studie om utmaningar och möjligheter i tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Andersson; [2015]
    Nyckelord :apraxia; children; education; prevention; reading; difficulties; uttalssvårigheter; verbal dyspraxi; läsinlärning; läsundervisning; PRAXIS; språkutveckling; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa ökad kunskap om på vilket sätt arbetsmetoden PRAXIS kan vara en del av arbetet med den tidiga läsinlärningen för elever som är i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter. Det undersöker jag genom att göra ett undervisningsförsök i en klass under en period. LÄS MER