Sökning: "forskningskommunikation"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet forskningskommunikation.
6. Forskningskommunikation i sociala medier : Vad innebär det?
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Interest in social media and its wide use in Sweden awaken the need toexamine how social media are used by public organisations. This thesisdescribes the use and perceptions of social media as a researchcommunication channel in the public sector focussed on health care,health, and social care. LÄS MER
7. Kommunikation i forskarbloggar En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Title (Swedish) Kommunikation i forskarbloggar – En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitet Title (English) Communication in research blogs – A motivational study among researchers at the University of Gothenburg Author Maike Mohlin Tutor Annika Bergström Constituent Information department of the University of Gothenburg (Informationsenheten vid Göteborgs universitet) Course Master thesis in media and communications at the institution for journalism, media and communication at the University of Gothenburg Term Spring 2013 Pages/ word count 77/ 32211 words Objective To examine why researchers at the University of Gothenburg chose to blog in their role as a researcher Method Exploratory analysis of qualitative, semi-structured interviews Material Eleven interviews with blogging researchers from different fields at the University of Gothenburg, material gathered in spring 2012 Main results In the context of research communication blogs play an essential role for researchers for directly communicating with the public. A strong motivation for researchers to blog is that they can represent and create an image of themselves. LÄS MER
8. Forskningskommunikation i praktiken : Landstinget i Jönköpings län och den tredje uppgiften
Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie handlar om hur forskning kommuniceras utifrån forskarens perspektiv och kontexten är Landstinget i Jönköpings län. Enligt högskolelagen finns det ett krav på att forskare i universitetsvärlden ska samverka med det omgivande samhället, informera om sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta, den så kallade tredje uppgiften. LÄS MER
9. Forskningskommunikation i bloggar Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Forskningskommunikation i bloggar - Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare Författare: Maike Mohlin och Malin Arosilta Uppdragsgivare: SOM-institutet, Forskningsinstitut för samhälle, opinion och medier vid Göteborgs Universitet Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal/Ord: 28 sidor / 11144 ord Syfte: Att undersöka hur innehållet i svenska forskarbloggar inom samhällsvetenskap ser ut och att undersöka hur forskare använder bloggmediet i sin självpresentation. LÄS MER
10. Den kommunicerande forskaren : Forskares tankar kring och arbete med forskningskommunikation
Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)Sammanfattning : As the western society gradually turns into a knowledge- and risk society, where science and scientific innovations increasingly both promise to save the world and destroy it, a shift in the relation between the scientific community and the rest of society has emerged. A shift from a top-down one-way transfer view regarding communication, to a dialogue-based interactive co-production model, where the public are part of setting the agenda for research and contribute to the knowledge production. LÄS MER