Sökning: "frågor om ljud"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden frågor om ljud.

  1. 1. Tryck på play

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Astrid Cederlund; Noelle Espinoza; Erica NIlsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Polyglutt; variationsteori; förskola; språkutveckling; digitala verktyg; app;

    Sammanfattning : Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. LÄS MER

  2. 2. I gränslandet mellan ljud och musik En studie i skapandet av en ljudmeditation med orgeln som redskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Josefine Domargård; [2023-07-05]
    Nyckelord :Ljudskapande; naturljud; ljudmeditation; orgel;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur jag med orgeln som redskap kan skapa en ljudmeditation. Utgångspunkt är forskningsstudier om ljuds påverkan på människan. LÄS MER

  3. 3. Tidiga förhör i praktiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erik Boltegård Blom; [2023]
    Nyckelord :processrätt; straffrätt; tidiga förhör; 35 kap. 15 § rättegångsbalken; videoförhör; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I svensk straffprocessrätt har omedelbarhetsprincipen haft stor betydelse sedan rättegångsbalken infördes år 1948. Den innebär att domstolen bara ska döma över det som har framkommit under huvudförhandlingen. LÄS MER

  4. 4. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Moien Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Critical and exploratory; relational epistemology; sociocultural theory; contemporary art.; Kritisk och utforskande; relationell kunskapssyn; sociokulturell teori; samtidskonst.;

    Sammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. ChatGPT - Verktyg eller fasa för universiteten? : En studie om svenska universitetslärares åsikter om ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Henok Bereketab; Diba Dehnad; [2023]
    Nyckelord :Chatbot; ChatGPT; AI; Artificial intelligence; universities; Chattbot; ChatGPT; AI; Artificiell intelligens; universitet;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence is one of many technologies that is rapidly growing. There aremany different kinds of AI-tools, such as transcription programs that can convert anaudio or video recording to a transcripted text. LÄS MER