Sökning: "fritiden som en arena"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden fritiden som en arena.

  1. 11. Det som inte löst sig på fritiden kommer tillbaka in i skolan : En studie om fritidshemspersonals attityder och uppfattningar om arbete mot kränkande behandling på nätet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Malin Nordin; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidspedagogik; kränkande behandling; nätmobbning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fritidshemspersonalens attityder och uppfattningar om kränkande behandling på nätet, samt deras uppfattning om verktyg för att motverka mobbning som sker på nätet. Detta har studerats genom en kvantitativ undersökning i form av en enkät som besvarats av personal arbetande på fritidshem i Sverige, samt genom två halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med utbildade fritidslärare arbetande i olika verksamheter i samma kommun. LÄS MER

  2. 12. Idrottslärarens motivationsarbete i grundskolans ämne idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hur idrottsläraren arbetar för att motivera sina elever i idrott och hälsa i mellanstadiet och i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Cannerstad Cannerstad; [2015]
    Nyckelord :Physical education teacher. Physical education and health. Motivation. School.; Idrottslärare; Motivation; idrott och hälsa; Skola; Mellanstadiet; Högstadiet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skillnaden mellan de fysisk aktiva och de fysiskt inaktiva ungdomarna blir allt större idag. Hjärt och kärl-sjukdomar är en av de dominerande folksjukdomarna som kan uppstå av fysisk inaktivitet. Skolan är en arena där barn utvecklas och får en möjlighet att röra på sig under skoltid. LÄS MER

  3. 13. Hur arbetar skolor förebyggande och åtgärdande med mobbning och kränkande behandling som sker på sociala medier? : En kvalitativ studie med skolkuratorer

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Isabella Abdi; Johanna Siverling; [2015]
    Nyckelord :Skolkurator; Mobbning; Kränkande behandling; Sociala medier; Likabehandlingsplan; Förebyggande; Åtgärdande;

    Sammanfattning : Internet har idag blivit en stor och stark social mötesplats för ungdomar. En stor del av deras kommunikation sker idag genom olika sociala forum som exempel Facebook, Twitter och Youtube. Internet skapar utrymme för frihet och uttryck. LÄS MER

  4. 14. Träning på arbetstid : Faktorer till utnyttjande av träning på arbetstid hos sjuksköterskor och undersköterskor

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Johanna Franzén; Ida Lundberg; [2014]
    Nyckelord :physical activity; training at work; physical activity within nurses and assistant nurses; IPAQ; fysisk aktivitet; träning på arbetstid; fysisk aktivitet hos sjuksköterskor och undersköterskor; IPAQ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet är en viktig faktor för att upprätthålla och återställa en god hälsa. Flera olika faktorer finns som kan försvåra utövandet av fysisk aktivitet. LÄS MER

  5. 15. Inom ramen för själva livet : En kvalitativ studie av ungdomars görande av politiskt självförtroende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Norlén; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Högstadieelever; Kvalitativa intervjuer; Görande av politiskt självförtroende.;

    Sammanfattning : Den här studien har genomfört kvalitativa forskningsintervjuer med sex stycken ungdomar för att undersöka hur ungdomar talar om sitt görande av politiskt självförtroende, vilka arenor som framträder i ungdomars tal om sitt görande av politiskt självförtroende och hur skolan framträder som en arena för görande av politiskt självförtroende. Studien tar sitt utbildningsvetenskapliga avstamp i syftet för samhällskunskapsundervisningen, där det framgår att skolan ska fostra demokratiska medborgare, något som i sin tur förutsätter att eleverna tillgodoser sig en demokratisk kompetens. LÄS MER